Frequency vill satsa på mer än bara öl

David Mortimer-Hawkins och Mattias Hammenlind trivs bra med att ha gjort en nysatsning i CAP:s tidigare lokaler. Foto: Ronny Karlsson.

CAP försvann. I stället satsas det nu på Frequency Beer Works i de lokalerna. På sikt är målet att både satsa på taproom och produktion av starksprit.

CAP startades 2013 och det var också då som Mattias Hammenlind tog steget från Sigtuna Brygghus. Men efter hand satsade CAP allt mer på licensbryggning och det var inte riktigt vad Hammenlind hade tänkt sig.

– Det var inte riktigt min grej. Jag sade att jag ville antingen säga upp mig eller köpa bryggeriet, säger han.

Det blev det sistnämnda och i april var affären officiell. Frequency Beer Works blev namnet på bryggeriet och bakom det står i dag fem personer. Mattias Hammenlind och hans fru Jenny ansvarar för bryggningen, John Tsihlis sköter försäljning, David Mortimer-Hawkins är vd och In Flames-sångaren Anders Fridén jobbar med PR och annat när han inte har fullt upp med musiken.

Varumärket Frequency föddes faktiskt redan 2010, men då i en annan skepnad.

– Jag och Anders satt på Akkurat och började prata om att satsa på öl. Då bildades Frequency och de första av våra öl bryggdes av Mattias på Sigtuna, berättar David Mortimer-Hawkins.

Genom åren blev det även bryggningar hos Nils Oskar, Ängöl och amerikanska Great Divide.

– Vi ville jobba med olika bryggerier. Tanken var att göra som i musikvärlden fast där bryggeriet var vår artist, säger Mortimer-Hawkins som tidigare jobbade på Sony.

När möjligheten med CAP:s bryggeri i Bro utanför Stockholm dök upp bestämde man sig för att satsa fullt ut. Ganska snabbt efter övertagandet dök det upp öl från Frequency på flera ölfestivaler i Stockholmsområdet och startsträckan var kort.

– För mig och Jenny var det bara som att gå tillbaka till jobbet. Vi kan bryggverket och alla rutiner, säger Mattias Hammenlind.

Bryggverket är på 3500 liter och målet är att nå en årsproduktion på cirka 250 000 liter öl.

– Fast det kommer vi inte att nå direkt, det måste få ta sin tid, säger Hammenlind.

Han och Jenny tänker nu fortsätta att jobba fram nya öl som ska ut på marknaden.

– Det är roligt att vara kreativ, vi ska göra god och fräck öl.

Men i planen finns mer än att bara brygga öl. Ett taproom vid bryggeriet finns med i tankarna och dessutom hoppas man på sikt att producera mer än bara öl.

– Vår plan är att även ha ett destilleri där vi kan producera vit sprit. Men vi får ta allt steg för steg, säger Hammenlind.

ANNONS

ANNONS

Dela artikeln Frequency vill satsa på mer än bara öl

mm

Ronny Karlsson

Gillar de flesta ölstilar, men väljer allra helst en imperial stout.

Visa kommentarer