Fortfarande ingen nytt hopp för kapad ölblogg

Jonas H Andersson och Mauro Marino Jonsäll på Pilsner.nu Foto: Peter Lindh

För några veckor sedan kapades ölbloggen pilsner.nu:s Facebooksida och sedan dess har de riktiga ägarna kämpat för att få tillbaka sidan. Utan framgång.

I början av november skrev vi om att hackare tagit över Pilsner.nu:s Facebooksida och trots många kontakter med Facebook verkar det inte som att det ska gå att få tillbaka den. I alla fall har inget hänt ännu.

– Ingen framgång mer än att de inte har stängt ärendet, men det är inte mycket till tröst. De ber mig att inte störa dem hela tiden och säger att de ska höra av sig, säger Jonas H Andersson på Pilsner.nu.

Han hoppas att de ska få kontakt med någon som känner någon som jobbat på Meta (Facebooks ägarbolag), för att få en bättre ingång till jätteföretaget.

– En som hörde av sig till mig skickade mess till någon som jobbar där. Å andra sidan får väl de sådana förfrågningar hela tiden.

Pilsner.nu hade innan kapningen lyckats samla ihop drygt 22000 följare. Ett arbete som nu verkar ogjort. Och Jonas är inte så sugen på att börja om från början.

– Personligen känns det värdelöst att bygga upp något nytt på Facebook eftersom du kan förlora allt över en natt och är helt rättslös mot dem. De gör som de vill och skiter i alla användare känns det som.

– Man kan inte ha synpunkter på en gratistjänst kan man säga, men om de nu ska tjäna pengar så kan jag gärna betala för en företagssida om jag vet att den är min. Nu kan man ju enbart hoppas på att de är välvilliga att hjälpa oss. Förstår inte heller varför det tar sådan tid att utreda det.

Att förlora Facebooksidan har gjort att sajten förlorat en hel del trafik. Innan kapningen hade de många som gick via Facebook.

– Vi låg på mellan 300 000 och 350 000 visningar på Facebook på 28 dagar rullande, så det är en del visningar som vi tappat.

– Problemet är att i den målgruppen vi har är Facebook en bra kanal att nå folk.