Filter på Snapchat ska stoppa langning

Via Snapchat ska Systembolaget hjälpa unga vuxna med argument för att inte köpa ut alkohol till tonåringar. Foto: Systembolaget.

Med hjälp av Snapchat vill Systembolaget hjälpa unga vuxna att säga nej till att köpa ut alkohol till tonåringar. Ett filter ska hjälpa till med argumenten för att säga nej.

Skolavslutningen innebär för de allra flesta ett festligt tillfälle där det ska bjudas hem släktingar, och även firas med klasskamrater. Det är heller inte helt ovanligt att det firas med alkohol även bland studenter som är under 20 år.
Nu har Systembolaget en kampanj på Snapchat, där unga vuxna med hjälp av ett filter kunna  hitta argumenten för att säga nej till att köpa ut.
– Du scannar av en kod och låser upp ett filter där vi tagit fram komponenter som hjälper till med argumenten för att inte köpa ut, säger Therese Elmgren, pressansvarig på Systembolaget.
Framför allt vänder man sig till personer i åldrarna 20-28 år, där det är vanligast att alkohol köps ut till personer under 20 år. I en Sifo-undersökning har också de unga vuxna själva rankat var de tror det är vanligast att utköpen sker. Så här blev svaren:
• Kompisar 34 procent
• Pojkvän/flickvän 29 procent
• Äldre syskon 20 procent
Undersökningar visar också att tonåringar ofta skulle låta bli att köpa alkohol om de inte får göra det av någon de känner.

– Många tror att alla tonåringar automatiskt kommer försöka skaffa alkohol från annat håll, vilket inte stämmer. Så ett nej har stor betydelse, säger Therese Elmgren.

ANNONS

ANNONS

Dela artikeln Filter på Snapchat ska stoppa langning

mm

Ronny Karlsson

Gillar de flesta ölstilar, men väljer allra helst en imperial stout.

Visa kommentarer