Festivalgeneralen som älskar förändring

Stanley Wong älskar när det händer saker runt honom. Foto: Ronny Karlsson.

Första året blev det kaos och stora rubriker i riksmedia. Men Stanley Wong gav inte upp och i dag är ”En Öl & Whiskymässa” en succéartad avslutning på ölveckan i Göteborg.

Mässan har på fyra år vuxit till att bli en av Sveriges största.

– Vi har det svenska rekordet om man tittar på besökare under en dag. I våras var det 12 419 besökare på lördagen, säger han.

Mycket folk var det första året också. Men problemet var att det hade sålts för många biljetter till fredagen.

Det blev upprört i kön, och Stanley Wong hamnade i fokus.

– Det var stora nyheter med mig på bild i Aftonbladet och det var en riktigt jobbig dag. Vi hade sålt för många biljetter till fredagen och 2 000 personer kom aldrig in, berättar han.

Det är en dag han nog inte kommer att glömma även om han gärna vill det.

– Det var bara att be om ursäkt. Alla som inte kom in fick pengarna tillbaka och dessutom en biljett till året efter. Jag mådde jättedåligt den natten men hade allt fokus på att lördagen skulle bli bra. Det blev långa köer, men köerna rörde sig och alla kom in.

I dagsläget driver Stanley Wong sju olika dryckesmässor i landet. Antingen på egen hand eller i samarbete. Hans första mässa var när han startade Örebro Öl o Whisky Festival 2008. Det är också den enda övriga ölmässan, de övriga har fokus på vin och sprit.

De första fem åren av sitt liv bodde han i Göteborg, där hans morfar drev Kinesiska Muren, Sveriges första Kinarestaurang. Även föräldrarna drev restaurang så steget till mat och dryck har aldrig varit långt.

När han växte upp i Örebro ville han gå sin egen väg. Det blev ett antal år på McDonalds där han startade upp flera nya restauranger, och sedan blev det satsningar på restauranger i Örebro.

– Jag älskar att göra nya saker och älskar förändring. Så har det alltid varit, säger Wong.

Förändringar blir det även till nästa års Öl & Whiskymässa i Göteborg. En stor mässa blir ännu större och troligen går besökarantalet från 20 643 i år, till runt 22 000 nästa år.

– Vi har redan sålt 9 000 biljetter, när vi släppte biljetterna gick servrarna ner. Det kommer att bli fullt, det törs jag lova.

Wong driver Öl & Whiskymässan tillsammans med Svenska Mässan. Dessutom samarbetar han en hel del med Fredrik Berggren som står bakom Göteborg Beer Week.

– Fredrik ligger bakom vår öltävling och håller i alla provningar. Utan honom skulle mässan inte vara så här stor. Jag är också tacksam för att ha fått jobb med Svenska Mässan med detta.

Stanley Wong tror att det som händer inom ölvärlden nu är mer än bara en trend.

– Det kommer att växa ännu mer. Inom de närmaste åren kommer det att bubbla rejält, det växer på ett helt annat sätt än whiskyn. Dessutom ökar intresset för gin och rom, kanske kan det bli en sådan breddning av mässan, säger han.

ANNONS

ANNONS

Dela artikeln Festivalgeneralen som älskar förändring

mm

Ronny Karlsson

Gillar de flesta ölstilar, men väljer allra helst en imperial stout.

Visa kommentarer