Nyheter

Erik vill ha snabbare hantering av growlers

Erik Bennbom önskar att kunderna kunde få hans growlers snabbfe via Systembolaget. Foto: Ronny Karlsson.

Growlers via Systembolaget har blivit ett sätt för Bryggeriet Ångkvarn att få in intäkter i pandemitider. Men Erik Bennbom önskar att hanteringen av varje beställning gick snabbare.

Beernews berättade i december i fjol om hur Bryggeriet Ångkvarn började att sälja sitt öl på så kallade growlers på Systembolaget. Då var det ett sätt att få ut sina öl till kunder även när restaurangen hölls stängd i början av året.

Nu har man öppet igen, men försäljningen av growlers har fortsatt.

– Det är inget som vi kan leva på men det har varit ett sätt att visa att vi är en verksamhet som finns även i dessa tider, säger Erik Bennbom.

Bryggeripuben producerar sin öl i restauranglokalen i centrala Uppsala och tidigare såldes all öl i den egna restaurangen. Growlers har gett ett ben till att stå på, men det finns ett problem. Ölen från hans growlers hälls upp från kranarna i baren och syret gör att ölet inte står sig hur länge som helst.

– De som köper får göra det via privatimport och det tar sex dagar från beställning till att kunden kan hämta sin öl. Jag tycker att det borde gå att digitalisera, Ångkvarn Pale Ale är ju samma öl varje gång den beställs, menar Bennbom.

Han märker att intresset för dessa growlers går upp varje gång han påminner om möjligheten i sociala media, men vill att kunderna ska få så färsk öl som möjligt.

– Jag har påpekat detta för Systembolaget men de behöver sina sex dagar. De behöver två dagar för varje hantering och varje ärende ska passera där tre gånger. Jag tycker att man borde tänka på kundens bästa.

Han hoppas att intresset för dessa growlers ska växa, och han vill fortsätta med satsningen så länge det går, Även om han önskar att kunden kunde få sin öl snabbare efter att beställningen gjorts.

– Jag tycker det är jätteroligt att det finns ett intresse, och det är ett sätt för oss att göra något även för de personer som är rädda för att nå ut på restaurang, avslutar Bennbom.