Bryggerier

Efter nio andraplatser lyckades Train Station

Simon Vikström och Colin Nordström på Train Station Brewery. Foto: Privatbild

Train Station Brewery i Knivsta är på jakt efter nya tankar. Dagens uppsättning räcker inte till för produktionen längre.

Train Station Brewery ångar på bra. Redan efter tredje kvartalet var fjolårets helårsproduktion uppnådd. Men nu räcker inte tankarna till längre, bryggeriet har idag stora, men få, tankar.

– Vi har haft helt fullt i produktionen sedan i somras och vi har fått skjuta på vissa batcher, säger Simon Vikström, som tillsammans med Colin Nordström är huvudägare i Train Station.

I dag finns en tank på 7000 liter och fyra 2500 och Simon tittar just nu på hur de ska lösa investeringen. Att det är höga priser på den typen av utrustning underlättar inte.

Anledningen till att det går bra för Train Station är inte en utan flera. Bland annat har en satsning på Finland utmynnat i en listning där.

– Vi vann en upphandling som Alko hade. Vi är kravcertifierade och det är en fördel i deras upphandlingar. De tittar på en del andra saker än Systembolaget.

– Men vi hade otur innan det. Vi hade nio andraplatser förra året. Ettan får 80 till 100 butiker, men tvåan får ingenting.

De har ingen importör i Finland, men viss hjälp får de på annat sätt.

– Vi blev kontaktade av en mäklare som tyckte att vi skulle testa Alko och det kändes naturligt för oss, Alko är ungefär som Systembolaget. Mäklaren hjälper oss med det administrativa i upphandlingarna så sköter vi det praktiska.

Även i Sverige har man lyckats bra. Bryggeriets jul-IPA har kommit in i Systembolagets tillfälliga volymsortiment, något som betyder att den finns i uppemot 250 butiker, och Simon gissar att det i slutändan blir drygt 30000 liter där.

– Sen gör vi en ny exklusiv single batch-serie som vi har tänkt släppa en gång i halvåret eller kvartalet.

– Det första ölet i serien är en neipa med så otroligt mycket humle att tappningsutrustningen kloggade igen och pajade. Vi fick plocka isär och rengöra varenda liten grej.

Folköl är ett annat segment som ökar. Likt en del andra mindre bryggerier har Trainstation kommit in i Lidls sortiment.

– Det är fortfarande mest starköl, men vi kom in på Lidl nationellt och sen har vi en del Willysbutiker.

Totalt räknar man med att producera 175 000 liter eller mer i år.

– Vi hade producerat lika mycket fram till och med tredje kvartalet som hela förra året och då ökade vi ändå förra året med tio procent.