Docktävling nytt sätt att lansera ett öl

Pappdockor är ett nytt sätt att lansera ett öl. Foto: Stockholm Brewing.

På fredag släpper Stockholm Brewing och Other Half sin samarbetsöl Emmertime. Nu vill man locka öldrickarna till att skapa sin egen MC Emmer.

Emmertime och MC Emmer flörtar förstås med kultartisten MC Hammer och hans dunderhit ”U Cant Touch This” från tidigt 90-tal. När ölet släpps görs det tillsammans med en tävling där ölälskarna själva kan designa sin MC Emmer.

– Alla kan designa sin egen docka och det finns en mall att ladda ner från vår hemsida. Det kommer också att finnas färdiga dockor som man kan designa under vår premiär på Brewdog Södermalm på fredag, säger Mimmi Pettersson på Stockholm Brewing.

Ölet är en New England-IPA där man bland annat har använt emmervete i brygden. Emmervete började att odlas i västra Asien redan för 8000 år sedan och kom till Europa några tusen år senare. I modern tid har emmervetet till stor del konkurrerats ut av durumvetet.

– Det är en växt som ger mer protein och det ska ge ölet en större munkänsla, säger Pettersson.

Nu hoppas gänget på Stockholm Brewing att ölvännerna inte bara ska gilla ölet, utan att de också ska ta fram sin alldeles egen MC Emmer-docka. En speciell t-shirt finns framtagen och den är priset för dom som gör de häftigaste dockorna. För att delta i tävlingen kan du antingen komma och göra din docka på Brewdog på fredag, eller posta din designade docka på Instagram med taggen #emmertime.

Kampanjen är framtagen i samarbete med annonsbyrån KUF Design och sista dagen att tävla är 13 oktober.

Här finns en instruktionsvideo som visar hur det hela går till

ANNONS

ANNONS

Dela artikeln Docktävling nytt sätt att lansera ett öl

mm

Ronny Karlsson

Gillar de flesta ölstilar, men väljer allra helst en imperial stout.

Visa kommentarer