Den grekiska kulturens ölroll

Enligt V K i nordisk Familjebok var Dionysos även hänförelsens, förutsägelsens och den försonande reningens gud.

Namnen Dennis och Denise betyder ungefär ”den åt Dionysos vigde”, det finns alltså viss riktning i deras liv.

Eleusiska mysterierna

De fick en reglerad form på 500talet f Kr och höll på i trehundra år. Eleus ligger på Attika. Vid ett tillfälle visades de invigda det mäktigaste och mest fullständiga episka mysteriet: ett sädesax skördad i massiv tystnad. Finalen på flera dagars ceremonier var när kiste (kistan) öppnades, vilken innehöll verktygen för att tillverka drycken kykeon, den heliga mintdrycken från korn. Jag hade för mig att jag läst att denna kykeon var alkoholfri, men all helig omringning och extatiska berättelser man läst om dessa mysterier talar väl däremot.

Mysterierna, som var en del i åtta dagars festligheter, firades varje höst. Demeter och Persephone hyllades. Epoptes kallas såna som under mysterierna upplever något starkt utan att se det. Man undrar ju vad de drack då.

Diodorus, som skrev under första århundradet f Kr, hävdar att eleusiska mysterierna och bacchikulten kom från Egypten.

Faunus

Vid västra hörnet av Palatinen låg Lupercalgrottan, helgad åt skogsguden Faunus. Där höll man 15 februari en renings- och försoniongsfest, Lupercalia till Faunus ära. Lupercal betyder ”som håller vargarna borta”, av lupus och arceo. Februare betyder rena. Det låter som det skulle kunna vara härifrån närmaste bakgrunden till katolska fastetraditionerna kommer.

Isis

”Jag är den som hittar skörd för människor” sa Isis, enligt en inskription i Kyme, i Mindre Asien, ursprungligen plankad från templet i Hephaestus i Memfis. Herodotos identifierar Isis med Demeter.

Del 15

ANNONS

ANNONS

Dela artikeln Den grekiska kulturens ölroll

mm

Jonas Ahnfelt

Klimatanpassad öldrickare. För övrigt anser jag man bör avsluta med en Achel blond.

Visa kommentarer