De satsar även på bryggeri i Sydafrika

Bildspel

Bild 3 av 5

Gästerna kan sitta i direkt anslutning till bryggeriet.

De driver bryggeri i Marstrand. Men också i Sydafrika. Här är historien om hur ett spontant möte ledde till en spännande bryggerisatsning.

 

Beernews berättade för en tid sedan om Louis och Brigitte Hedberg som driver Inlands Bryggeri i Marstrand. Där satsar man på den lokala marknaden och har bland annat inlett ett samarbete med en lokala segelklubben med ett alkoholfritt öl.

Men paret Hedberg driver också bryggeri på betydligt sydligare breddgrader. De är nämligen delägare i Patiala Brew & Q i Constantia, strax öster om Kapstaden i Sydafrika.

– Bryggeriet ligger inne i restaurangen och från början såldes all öl i restaurangen, säger Louis.

Det hela började under en semesterresa i Sydafrika. Man besökte det populära området Waterfront och sprang där på GP Kaur och hans hustru Beena.

– De är krögare och vi blev goda vänner. De besökte oss senare här i Sverige och då pratade vi mer om att göra något tillsammans, säger Brigitte.

De sydafrikanska gästerna var fascinerade av satsningen i Marstrand och berättade om sina som de tyckte lite galna planer på ett kombinerat bryggeri och restaurang. Till slut fick planerna bli verklighet och satsningen fick namnet Patiala Brew & Q. Det handlar då om en restaurang som har ett bryggeri bakom plexiglas mitt i lokalen. Bryggverket är på 500 liter och det finns fem stycken tankar i samma storlek.

– Vi fick tag i en väldigt bra bryggare, Murray Stephenson och han gör väldigt bra öl. Han har även hjälpt oss med en del recept till Inlands bryggeri, säger Louis.

Restaurangen har ett helt öppet kök som gästerna kan se och det går även att följa bryggprocessen de dagar som det produceras öl.

Constantia ligger strax öster om Kapstaden och har visat sig var en bra plats att driva restaurang. Men sedan kom den totala nedstängningen i Sydafrika på grund av corona-virust och det har förstås skapat problem.

– Vi hade hunnit att producera en hel el öl när det beskedet kom, det har förstås varit tufft. På grund av det funderar vi på att köpa en burklina och sälja öl för take away. Det var inte planen från början, säger Louis.

Nu är förhoppningen att restriktionerna försvinner så snabbt som möjligt och att man återigen ska kunna få fart på bryggeriet.

– Vi fick bra respons på ölen när vi började och vi är nog ensamma med konceptet att ha ett öppet kök och ett bryggeri i kombination, säger Louis.