Därför får Nils Oscars vd sparken

Nyhet

Henrik Kihlberg avgår från bryggeriet Nils Oscar med omedelbar verkan.

Efter växande missnöje med ledarskapet tvingas Henrik Kihlberg nu lämna Nils Oscar. Styrelsen vill bort från en vd-centrerad kultur och säger att personalen måste få större mandat.

Henrik Kihlberg har lämnat rollen som vd för bryggeriet Nils Oscar efter fem år på posten. Beskedet kom oväntat och han fick lämna omedelbart i samband med ett styrelsemöte. I ett pressmeddelande skriver styrelsen att man ”i samförstånd” med vd:n har beslutat att gå skilda vägar, eftersom bolaget är på väg att lämna “entreprenörsstadiet” och ta steget in i en ny fas.

Bakom formuleringen finns en intern kritik mot hur bolaget har styrts. När Beernews når styrelseordföranden Rolf Lydahl beskriver han beslutet som ett nödvändigt skifte bort från ett alltför vd-centrerat ledarskap.

– Enligt min uppfattning har Henrik lett bolaget vidare i samma entreprenörsdrivna stil som präglade tiden under grundaren Karl-David Sundberg. Men nu måste vi ha en ledare som litar på folk fullt ut och inte tar en massa enskilda beslut själv, säger Rolf Lydahl.

Han menar att delar av personalen har känt sig för lite involverade i beslutsfattandet.

– Personalen känner att de inte riktigt är betrodda att komma med beslut och förslag på egen hand. Då lyfter vi inte som tänkt.

Samtidigt understryker han att beslutet att avsluta Henrik Kihlbergs vd-uppdrag inte har någonting med neddragningar eller besparingar att göra.

– Det här får ingen påverkan på personalstyrkan. Det finns inget sådant på bordet.

Ekonomichefen Karin Eklund har tillträtt som tillförordnad vd. Hon vill inte kommentera skälen till att Henrik Kihlberg lämnar, men är tydlig med att beslutet inte grundar sig i en ekonomisk kris.

– Nej, absolut inte, men jag håller på att bilda mig en uppfattning om läget för övrigt i bolaget. Det är inget man gör från ena dagen till den andra. Jag var inte förberedd på att ta över som tillförordnad vd – det var något som behövde lösas där och då.

Under Henrik Kihlbergs ledning har Nils Oscar gjort flera större strategiska satsningar, däribland investeringar i en egen burklina och etableringen av restaurangen Gamla Brygghuset. Därutöver har bryggeriet bland annat tagit fram flera Iron Maiden-öl, lanserat bolagets billigaste IPA och tagit fram ett samarbetsöl med Ronny och Ragge samt gjort ett försök att sätta Nils Oscars namn på Rosvalla Arena. Senaste året har Nils Oscar även satsat stort på filmer i sociala medier där Henrik Kihlberg haft en framträdande roll.

Rolf Lydahl tycker att många av satsningarna har varit positiva – men att helheten brustit.

– Den här typen av insatser är i grunden bra och viktiga. Men det har spretat för mycket. Vi behöver hålla ihop kommunikationen bättre och se till att personalen är mer involverad i processen.

Styrelseordföranden beskriver bolaget som på väg in i en mer strukturerad och tydligt organiserad fas där man vill bygga mer långsiktigt. Arbetet med att hitta en ny vd är redan i gång.

– För min del är ledarskapet viktigast. Gärna någon som har erfarenhet från mindre bolag och kan skapa en tydlig beslutsstruktur, men erfarenhet av dryckesbranschen är naturligtvis också en fördel, säger Rolf Lydahl.

Henrik Kihlberg sitter kvar som delägare i bolaget. Han ger följande kortfattade kommentar till Beernews:

– Jag är en av sex aktieägare i Nils Oscar och gör allt jag kan för att det ska gå bra, som vd eller inte.


Ps. Beernews är beroende av starka supporters. För 35 kronor i månaden kan du bli Beernews Patron – då får du exklusiv tillgång till podden Beernews Deluxe plus tävlingar och annat kul. Gå med HÄR.