Burken en succé för Nils Oscars ofiltrerade

Henrik Kihlberg, vd på Nils Oscar.

Förra året började Nils Oscar med burk och det är en satsning som har gått väldigt bra. Trots att man inte ens har burkat sin klassiker God Lager än.

Den ofiltrerade God Lager Eko är en av de produkter som Nils Oscar lanserat på burk och Henrik Kihlberg, vd på Nils Oscar, är väldigt nöjd.

– Den har sålt otroligt bra.  Vår strategi var rätt. Den har endast tagit 10 procent av försäljningen på God lager på flaska och vissa perioder har burken till och med sålt mer än den.

– Tidigare såldes kvalitetsöl på flaska och fulöl på burk. Nu har det förändrats och även kvalitetsöl säljs på burk

Tanken är främst att lansera nya produkter på burk. Kihlberg berättar att det inte är helt lätt att förändra befintliga produkter.

– Det är inte bara att byta, för då får vi inte ha kvar distributionen på Systembolaget, utan måste bygga upp hela försäljningen igen.

– Om det var så att vi själva kunde välja förpackning så skulle det kunna bli mer miljövänligt.

Samtidigt är burkarna ett svar på en ökad efterfrågan på burk, bland annat i just Systembolagets offerter.

– Det specas ofta i offerter att den ska vara på burk och i dag säljs 72 procent av all öl på burk. Den är miljövänlig och tar mindre plats.

I framtiden tror Henrik Kihlberg att burken kommer att vara en stor del av Nils Oscars utbud. Flera öl är på gång på burk, till exempel Nils Oscar Källaröl och Pale ale.

– Vi tror att vi 2025 kommer att ha cirka 50 procent av ölen på burk. Horecasegmentet (hotell, restaurang och catering) är fortfarande främst intresserat av flaskor, men vi ser även en lite förändring där, mot burk.

– Men sen har vi haft burkbrist och det har inte gått att få tag på burk. Det är en utmaning med den stora burktillväxten.