Benchwarmers satsar på vanliga öldrickarna

Det ska synas att det Öresunds Ångbryggeri och inte Benchwarmers, och det ser ju ut att lyckas.

Benchwarmers satsar på ett nytt varumärke för att nå utanför sfären av ölnördar. Med Öresunds Ångbryggeri ska man nå även vanliga öldrickare.

Det är inte första gången Magnus Svensson satsar på ett nytt varumärke, men till skillnad från förra gången med An Otter Brewery är det alltså inte nördarna man är ute efter.

– Vi siktar på en ny målgrupp, som de stora drakarna äger. Det är fler och fler hantverksbryggerier som ger sig på det, säger han.

Han skrattar åt jämförelsen med de större bryggeriernas halvhemliga varumärken.

– Det här är vårt Mellerud, vanligt jävla öl, fast med riktig lokal förankring.

Magnus berättar att han funderat rätt länge på det nya varumärket och dess namn.

– Sen slog det mig, vårt bryggeri drivs av ånga, så vi är ju ett ångbryggeri.

Det är Tobias Januius som står för designen för det nya varumärket.

Han tog kontakt med designern Tobias Januius, som fick uppdraget att ta fram ett förslag.

– Jag hade en tanke om något i klassisk stil, med lokal förankring, och han skickade tillbaka nåt som är så jäkla snyggt. Han är en fantastiskt duktig designer.

Arbetet med Öresunds Ångbryggeri började för nåt år sen och arbetet med att ta fram ölen har pågått i några månader.

– Porter blir den första, det går iväg en hel pall till Systembolaget. Sen kommer Prima Pils och Veteöl. Vi släpper en Starkpilsner i vår och så kikar vi även på säsongsöl som påsk- och julöl.

– Vi vill inte springa iväg som med Benchwarmers. Det ska vara lugna, fina och sobra smaker.

Portern släpps på Systembolaget i det lokala sortimentet i början av oktober. Men Öresundsölen säljs förstås även i Benchwarmers egna taproom.

– Det kommer in folk där som inte är ölnördar, som säger ”ge mig en riktig öl” och då kan vi erbjuda ett mer avväpnat varumärke än Benchwarmers. Det har tagits emot väldigt väl, avslutar Magnus.