Hej, hallå Magnus Svensson…

Att grundaren James Watt snart lämnar Brewdog är en snackis i ölvärlden. Vi frågade Magnus Svensson som grundat de svenska Brewdog-barerna vad han tror vd-skiftet innebär för bryggeriets framtid.

När Brewdog började sin expansion ut i världen var Magnus Svensson den som startade den allra första Brewdog-baren utanför Storbritannien. Det var 2013 som BrewDog Kungsholmen slog upp dörrarna och därefter öppnade han ytterligare fyra av de trendiga ölbarerna i Sverige tillsammans med George och Afram Haffo.

 

Magnus Svensson var operationell chef och marknadsansvarig fram tills att verksamheten såldes till Brewdog för några år sedan. Han har haft många möten och samtal med James Watt, men han har också hängt med de båda grundarna privat.. Idag driver Magnus Svensson Benchwarmers Brewing Co med två tillhörande barer i Helsingborg.

 

Vad tycker du om att James Watt nu slutar som vd för Brewdog? Är det ett bra beslut?

 

– James är en otroligt driven person som jag haft många intressanta och roliga samtal med genom åren och han har skapat något unikt i ölvärlden. De första 5–10 åren drev han igenom otroliga grejer som kommer att gå till historien. De senaste fem åren har Brewdog dels försökt att behålla den edge som fanns i början, dels försökt hantera balansen i att växa som ett stort företag och det kan man väl diskutera hur väl det har mottagits. Om Brewdog ska kunna växa in i sin stora kostym och bli ett respekterat varumärke, så är det rimligt att James steppar ner och lämnar över till någon med dokumenterat bra erfarenhet av att driva big business på den här nivån utan att drivas av känslor.

 

Vad tror du om framtiden för Brewdog nu när en av grundarna lämnar den dagliga verksamheten?

 

– Min uppfattning är att James inte varit delaktig i den dagliga verksamheten på ganska länge, däremot har han säkert lagt ut riktningen och kommit med festliga inspel. Vi kommer nog inte att märka så mycket på kort sikt, men på lång sikt så kommer nog Brewdog att kännas än mer kommersiellt än vad det är idag och kanske förlora lite av sin personlighet.

 

Hur tror du Brewdogs barer och öl kommer att utvecklas i Sverige?

 

– Jag kan inte se att barerna utvecklats nämnvärt de senaste åren, även om småförbättringar så klart har skett. Vi trodde att de skulle öppna ett gäng barer efter att vi sålt men det hände ingenting, vilket jag kan tycka är lite synd. Sverige var en gång i tiden Brewdogs största exportmarknad men idag har många andra länder rusat om oss och då är det rimligt att man investerar mer i större marknader. Ölmässigt tror jag att Brewdog på sikt kommer att strömlinjeforma sortimentet rejält – men det behöver inte vara negativt.

 

Läs också: 

• Brewdog-grundaren avgår som vd