Averie sätter kvalitet före kvantitet

Bildspel

Bild 3 av 3

Bryggaren Sean Spiller fick prova öl från det egna bryggeriet på Fermentoren i Köpenhamn.


 

2013 började hon jobba ideellt. Fyra år senare är Averie Swanson huvudbryggare på Jester King, som sätter kvalitet före kvantitet.

Jester King från Texas är ett bryggeri som många européer är nyfikna på. De har flera gånger varit med på Mikkellers ölfest i Köpenhamn och byggt upp ett gott rykte. Men det är inte så lätt att få tag på deras öl.
– Vi är ett litet bryggeri. Vi brygger cirka 300 000 liter på ett år och 70 procent av ölen säljs på vår bryggeripub, säger Averie Swanson.
Hon har gjort en snabb karriär på bryggeriet. 2013 var hon fortfarande hembryggare men bestämde sig då för att börja hjälpa till på Jester King. Efter en tid blev hon anställd och han bland annat varit ansvarig för bryggeriets buteljering. För sex månader sedan blev hon huvudbryggare.
– Om du jobbar hårt så händer det bra saker. Det har gått fort för mig och jag trivs verkligen med mitt jobb, säger hon.

Jester King jobbar mycket med fatlagringar, spontanjäst öl och har ofta frukt i sina öl. De har inte hakat på de många bryggerier som satsar på humlig öl i första hand.

– Jag tror att man måste ha en tydlig profil i dag med den konkurrens som råder. Vi inspireras en hel del av vinbranschen och försöker att jobba utan några begränsningar, säger Swansson.
De sätter kvalitet före kvantitet och är noga med att hålla sig till sin stil och att vara oberoende. Jester King var också ett av de bryggerier som markerade tydligast när Wicked Weed blev uppköpt av Ab InBev. De båda bryggerierna hade länge jobbat nära varandra.
– De är duktiga bryggare men vi gillar inte vad de gjorde. Vi kan inte stå bakom deras varumärke längre. Men jag tror att det kommer fler uppköp, säger Swanson.
Tillsammans med bryggaren Sean Spiller reste Averie Swanson runt i Europa under ett par veckor i maj. Det blev då samarbetsbrygder med bland annat Beavertown, Dry & Bitter och Stockholm Brewing.
– Det har varit riktigt roligt och vi lär oss nya saker av varje samarbete. Det är också ett sätt att öpnna upp en ny marknad för våra öl, säger hon.

Några planer på expansion finns inte i dagsläget. I alla fall inte när det gäller öl.

– Vi har haft samma produktionstakt i några år nu och det fungerar bra. Men vi funderar på att göra annat än öl, bland annat att odla grönsaker. Vi gillar när saker hålls lokala, säger Swanson.