Anders fotbollsöl sålde slut direkt

Intresset för Liverpool FC:s final i Champions League i helgen är riktigt stort. Det märktes när Anders Aqulin fixade ett hyllningsöl för laget.

Det blev ingen titel i Premier League för Liverpool FC trots en fantastisk säsong. Där gick titeln i stället till Manchester City. På lördag väntar årets sista chans att ta hem en stor titel då man möte Tottenham i Champions League-final.
Att intresset är på topp noterade svenska Anders Aqulin när hans bryggeri i Liverpool, AD HOP, släppte ett hyllningsöl.
– Vi hade det på cask i fredags och det tog slut väldigt snabbt. Det är mycket uppståndelse kring finalen, säger han.
I fjol bryggde han ett öl som hette Road to Kiev, då finalen spelades där. Då förlorade Liverpool mot Real Madrid. Helgens final spelas i Spaniens huvudstad, och ölen fick då förstås namnet Road To Madrid.
Det handlar om en india pale ale på 5,1 procent, fast tanken från början vara att brygga den på 4,0 procent. Då hade den alkoholhalten varit väl synlig på etiketten, för att lyfta fram lagets 4-0-seger i semifinalen mot Barcelona.
Ölet kommer att leva vidare även efter finalen, men då med ett annat namn.

– Det blir lite old news efter helgen, men ölet har ett vinnarrecept så vi vill köra på. Då blir det bara under ett annat namn, säger Aqulin.

Anledningen till det är att han inte vill att det ska skära sig med andra fotbollssupportrar. I Liverpool finns även Everton och de är förstås inte så förtjusta i att dricka öl som kopplas med frmämsta konkurrenten.
– Då får det bli en hyllning till staden Liverpool i stället, det gäller att hitta en bra balans där. Det är okej att göra ett tribute-öl nu när de gått till final, men i övrigt vill vi inte ta ställning för något av lagen, det kan vara lite känsligt, säger Aqulin.
Att döma av intresset för den första batchen, och även stor uppmärksamhet i sociala media, kommer ölet att fortsätta vara populärt.