Åhus Bryggeri satsar på fler restauranger

Ulrik Jönsson på Åhus Bryggeri berättar att företaget nu vill få in nya aktieägare. Foto: Ronny Karlsson

Åhus Bryggeri ska nu göra sin fjärde nyemission och hoppet är att få 1,5 miljoner kronor.

Det är i rask takt som Åhus tar in nya pengar för att utveckla bryggeriet. Sedan 2018 har företaget med Ulrik Jönsson i spetsen genomfört tre emissioner och nu i sommar kommer den fjärde.

– Det är ett stort intresse och vi vill gärna att de ska få vara med på resan, säger han.

Emissionen gäller B-aktier med ett mindre röstinflytande än A-aktier, men de sistnämnda är det bara Ulrik Jönsson själv som innehar. Enligt prospektet har han nästan 74 procent av rösterna.

Pengarna från emissionen ska gå till expansion.

– Vi ska utveckla bryggeriet, sen har vi lite planer på fler restauranger. Vi öppnar en ny restaurang i Åhus den 1 juli. Sen tittar vi på att ha restauranger i lite större städer, säger Ulrik.

– Vi har så många aktieägare över hela Sverige, det hade varit jätteroligt att komma närmare dem.

På sikt vill han notera företaget på börsen.

– Det är målet, men vi är inte där än. Steg ett är att vi molnbaserar aktieboken och skapar en manuell handelsplats. Köp och sälj av aktier blir mycket enklare då.

I och med den snabba utvecklingen har Åhus inte gett ut några utdelningarna till de 500 aktieägarna än.

– Det hade varit konstigt, när vi gör emissioner. Den första var 2018 och sen har vi haft två till på kort tid. Men om vi skulle ha slutat utveckla oss och haft utdelning så hade avkastningen varit rätt hyfsad, 5 procent.