Ahlafors jagar vidare efter ny ägare

Mats Pihl, här till höger om styrelseordförande i Ahlafors, Niklas Wallström. Foto: Ronny Karlsson

I början av året gick Ahlafors Bryggerier ut och försökte sälja verksamheten. Något som hittills inte gått.

I dag ägs Ahlafors av ett gäng äldre herrar som har funderat på pension både en och två gånger. Bryggeriet startades redan 1996, så de har varit med ett tag. Därför vill de göra en nyemission för att ta in en ny majoritetsägare.

– Men det har inte hänt så mycket tyvärr, så vi gamlingar hänger i. Det har varit några som har varit intresserade, men det har inte givit något. Det är många som har pengar utan engagemang, det är är tvärtemot oss. Vi vill ha någon som är engagerad och vill lägga tid, säger Mats Pihl, en av de nuvarande delägarna.

Någon plan för hur de ska göra om de inte hittar någon ny delägare finns inte riktigt.

– Tills slut blir vi tvungna att lägga ner bryggeriet, men jag hoppas att vi ska slippa göra det.

– Jag vet inte om nån bortre gräns, det har vi inte tagit ställning till. Jag är 71 år och vi är alla 70-plussare.

Tills vidare har de fortsatt jobba på som vanligt på bryggeriet. Mats Pihl berättar att han lägger ner drygt 60-70 procent av en heltid på bryggeriet och att det är några till som gör det.

– Vi är beredda att stanna kvar under en övergångstid om det kommer en ny ägare.

Ekonomiskt har det gått bra för Ahlafors 2020. De hade redan innan pandemin liten försäljning till krog och restaurang.

– Omsättningen är en bit högre än förra året. De 20 procent vi hade till bryggerierna är väl täckta av en ökning på Systembolaget.

Ahlafors producerar runt 80 000 liter öl om året.