AB InBev kan släppa tyska varumärken

Spaten och Franziskaner Weissbier är öl som kan få en annan ägare i framtiden, om AB InBev går vidare med sina försäljningstankar. Foto: Mntage

AB InBevs VD Michel Doukeris överväger att sälja några av företagets kända tyska varumärken, bland dem Franziskaner Weissbier, Hasseroeder och Spaten.

Jättekoncernen AB InBev som äger varumärken som Budweiser, Corona och Stella Artois ser nu över sitt bestånd och då kan det bli så att bland annat Franziskaner Weissbier, Hasseroeder och Spaten säljs.

Men det inte vem som helst som kan köpa, priset kan hamna över tio miljarder kronor, enligt Bloomberg.

Anledningen sägs vara att man vill satsa mer på nya typer av drycker som hard seltzers och samtidigt kunna betala av på de skulder företaget drog på sig när det köpte SABMiller 2016.

Doukeris har tidigare sagt att det är en revolution på gång inom alkoholindustrin, där mer än 60 procent av tillväxten hamnar på andra områden än öl. Han försöker skydda AB InBbev mot en stagnation av tillväxten på öl genom att satsa på bland annat alkoläsk, vin och energidryck.

AB InBev har mer än 2000 anställda i Tyskland, men har kommit fram till att tysk öl är svårare att exportera än exempelvis belgiska Stella Artois.

Även om Tyskland står för 25 procent av all öl som produceras i Europa, så exportera landet mindre drycker än både Belgien och Nederländerna.

Många av de tyska varumärkena i AB InBevs portfölj kommer från en tidigare affär, där InBev bildades när Interbrew gick samman med Ambev 2004. Senare gick InBev ihop med Anheuser-Busch och bildade AB Inbev.

Läs mer här.