Bildspel
Calle Nygren är numera den tredje delägaren i Åre Bryggcompagni och säger att han hoppas in och jobbar där det behövs som mest.
Två bryggerier ger Åre Bryggcompagni en möjlighet att ha riktigt bra blandning på sina öl. Vi träffade nya delägaren Calle Nygren för en intervju.
Åre Bryggcompagni startades 2012 av Anders Abrahamsson och Daniel Flink. Men sedan ett år tillbaka är även Calle Nygren delägare.
– Vi har jobbat tajt hela tiden, men nu är jag med på riktigt. Vi är starkare om vi gör det här tillsammans, säger han.
Nygren driver även Parkvillan i Åre och där finns källarbryggeriet Åre Ölfabrik, så han har en central roll när det gäller lokalproducerad öl i Åre.
För ungefär ett år sedan skaffade Åre Bryggcompagni en andra anläggning i Huså. Där finns ett bryggverk på 500 liter och i lokalen strax utanför Åre brygger man 2000 liter per batch.
I Huså handlar det uteslutande om vildjäst öl.
– Nu är vi i gång med produktionen där och i augusti kom Biere de Sauvage på Systembolaget. Dessutom har ölet Mirabelle släppts och mottagandet har varit positivt.
– Det ska bli spännande att se om de ölen från Huså fortsätter att få så bra mottagande som det varit hittills, säger Nygren.
Han delar upp sin tid mellan de olika ölrelaterade ölställena i Åre och har inga problem med att få ihop sina timmar varje vecka.
– Jag är där de behöver mig mest. Jag jobbar inte heltid med bryggeriet men gör det där jag gör mest nya. Det blir mest sälj för min del.
Precis som för alla andra bryggerier har Åre Bryggcompagni påverkats av coronaviruset. Krogförsäljningen har sjunkit medan ölen på Systembolaget går bra. En efterlängtad resa har också fått ställas in.
– Vi skulle ha åkt till USA och gjort en del collabs. Förhoppningsvis kan vi göra dom längre fram. Nu får vi göra digitala collabs i stället, bland annat blir det så med 2nd Shift i St Louis, säger Nygren.
Corona fick också trion att satsa mer på folköl, för att kunna synas i dagligvaruhandeln och även sälja öl från bryggeriet. Den satsningen har gått bra och man kommer att fortsätta med folköl även när pandemin är över.
Ett projekt som man är stolta över, med all rätt, är ölen i Community Beer-serien. Där tas det fram olika öl där en procent av försäljningen går till en fond som delar ut pengar till lokala projekt.
– Det är en väldigt rolig grej och det blir fler sådana öl under hösten. Det är öl som går väldigt bra på krogarna här och det är ett projekt som vi har mycket hjärta i, säger Nygren.
Just den lokala marknaden är viktigast och där finns ett ökat intresse för öl som bryggts i trakterna.
– Vi märker en skillnad, det finns en del krogar som köper en låda mest för att de ska ha lokala öl men de kommer med nya beställningar allt oftare, säger Nygren.
I framtidsplanerna finns förstås att växa, men just nu är man mest nöjda med att ha två anläggningar som fungerar även i coronatider.
– Vi är nöjda med att ha krigat oss igenom det här och att ha kunnat hålla våra volymer.