Enligt en undersökning från Sveriges oberoende bryggerier befarar var tredje bryggeri att de kanske måste lägga ner verksamheten om 2024 blir lika kärvt som förra året. Vi frågade tio bryggerier om hur de har hanterat utmaningarna hittills och hur de ser på framtiden.
”Differentierad alkoholskatt är än så länge bara en önskedröm.”
Niklas Lundgren, Apex Brewing Company, Örebro
Hur gick det för Apex under 2023?
Trots att vi precis tagit oss igenom covid-åren relativt helskinnade känns det som om 2023 var det första året sedan starten 2016 då vi verkligen upplevde att vi hade kniven mot strupen vid ett par tillfällen. Det var väl kanske inte jätteallvarligt när man tänker tillbaka så här i efterhand, men den där känslan av att saker snabbt kan gå åt fanders var ändå en väldigt nyttig erfarenhet för oss som företag. I skrivande stund är inte allt klart men vi kommer med största sannolikhet göra ett litet minusresultat 2023.
Vilka är era största utmaningar, satsningar och viktigaste mål det kommande året?
Vi kommer satsa på den lokala marknaden i mycket större utsträckning än tidigare. Majoriteten av vår försäljning har hittills varit export. Att nå ut och kunna ta plats på den lokala marknaden kommer att vara vår största utmaning och det är även där vi kommer att satsa mest. Att ta fram produkter till ett konkurrenskraftigt pris utan att tumma på kvaliteten det minsta är vad det handlar om i slutänden.
Vilken fråga tror du blir viktigast för svenska bryggerier 2024?
Jag tycker att den viktigaste frågan borde vara något självrannsakande. Kanske något i stil med ”Varför och för vem gör vi det här egentligen?”. För nu kommer det bli riktigt tufft. Sviker ambitionen och motivationen bland bryggerierna kan det bli riktigt jobbigt. Differentierad alkoholskatt är än så länge bara en önskedröm och gårdsförsäljning – åtminstone som förslaget ser ut nu och sannolikt på bekostnad av det lokala sortimentet på Systembolaget – är inget som kommer rädda eller gynna hantverksbryggerierna.
”Det känns som att vi jobbade dygnet för ingenting.”
Fredrik Ek, Brekeriet, Landskrona
Hur gick 2023 för Brekeriet?
Skitdåligt. Vi har minskat i omsättning rätt konsekvent under de senaste tre åren. På nyårsafton brukar jag och mina bröder sammanfatta året som gått och jag konstaterade att det har varit det sämsta året i mitt liv. Företagsmässigt lade jag mycket energi på att försöka vända saker och ting, men det bara bromsade mer eller hjälpte inte. Det känns som att vi jobbade dygnet för ingenting. Det enda positiva var att vi släppte ipa och pilsner på fat, vilket gick oväntat bra. Där lyckades vi få igen lite av volymen som vi tappat på de dyra produkterna.
Vilka är era största satsningar och viktigaste mål för 2024?
Vi kommer börja sälja våra rena produkter på burk på Systembolaget, alltså de nya ölen utan vildjäst. Jag hoppas också att alla roliga festivaler kommer igång igen – att festivalerna överlever och att besökarna kommer.
Vilken fråga tror du blir viktigast för svenska bryggerier de närmaste åren?
Som helhet tror jag att staten måste kliva in för att småbryggerierna ska kunna överleva och fortsätta att producera hantverksöl. Just nu känns det som att man istället gör det svårare för livsmedelsproducenter och hantverksproduktion överlag, vi blir motarbetade istället för hjälpta. Det krävs stöd för att hålla igång den svenska livsmedelsproduktionen. Dessutom är det viktigt med differentierad alkoholskatt och att det blir möjligt att sälja öl på sitt bryggeri eller vin på sin vingård, de extra slantarna är viktiga för att vår bransch ska överleva. Om vi hade kunnat sälja öl upp till 4,5 procent hade det gjort stor skillnad.
”Vårt taproom blev en succé som höll i sig hela 2023.”
Oscar Kling, Nornir Brewery, Eskilstuna
Hur gick för Nornir under 2023?
Detta var egentligen vårt första hela år som bryggeri. Sent 2022 öppnade vi vårt taproom, vilket blev en succé som höll i sig hela 2023. Vi har lockat folk från hela Sverige, gästerna har varit allt ifrån nyfikna noviser och hantverksölsälskare till hembryggare och professionella bryggare.
Vilka är era största utmaningar, satsningar och viktigaste mål det kommande året?
Våra största utmaningar är att hålla oss relevanta på en hårt konkurrensutsatt marknad genom att fånga våra besökares intresse med galen hantverksöl.
Vilken fråga tror du blir viktigast för svenska bryggerier 2024?
Jag tror den största frågan är densamma som det varit i flera år: Hur kan vi få fler svenskar att lära sig uppskatta det extremt stora utbudet av öl som finns på marknaden idag? Och hur får vi ölkonsumenter att oftare välja hantverksöl?
”Att få släppa en öl över hela Sverige hade varit väldigt kul.”
Anders Abrahamsson, Åre Bryggcompagni, Åre
Hur gick Åre Bryggcompagni under 2023?
Vi påbörjade och slutförde en expansion av bryggeriet. Nu är vi inkörda i våra nya lokaler, vilket ger oss fördubblad jäs- och lagringskapacitet och det har gjort att vi kunnat utöka vår produktion av vildjäst öl. Trots en tuff omvärld har vi lyckats få pusselbitarna på plats och ser fram emot att kunna släppa fler nyheter och så småningom mer vildjäst öl.
Vilka är era största utmaningar, satsningar och viktigaste mål det kommande året?
Den fortsatta utmaningen är få större spridning på vår öl, framförallt till restauranger som gillar att jobba med dryck lika mycket som vi gör. I och med expansionen har vi större möjlighet att delta i mindre nationella offertupphandlingar på Systembolaget, så det är något vi kommer arbeta med. Att få släppa en öl över hela Sverige hade varit väldigt kul.
Vilken fråga tror du blir viktigast för svenska bryggerier 2024?
Det är nog väldigt individuellt för olika bryggerier. För oss är det viktigt att lyfta fram hantverket som vi gör varje dag, utan tillsatser och processhjälpmedel med mera. På samma sätt som många börjar att få upp ögonen för naturvin hoppas vi att fler ölälskare upptäcker skillnaden mellan en industriöl och en hantverksöl. Då räknar jag faktiskt också in mikrobryggerier som jobbar snabbt i jäskällaren för att få fram billigare öl i större volymer. Vi startade ju det här bryggeriet för elva år sen av en anledning: att hantverksmässigt producera genuina produkter som är bättre än storbryggeriernas. Vi skulle också vilja se ett utvecklat lokalt sortiment på Systembolaget, att införa ett regionalt sortiment i 30-50 butiker skulle ge fler bryggerier en chans att växa organiskt och i en lugn takt.
”Frågan om differentierad alkoholskatt kommer bli oerhört viktigt.”
Mats Wahlström, Poppels Bryggeri, Jonsered
Hur gick det för Poppels under 2023?
Precis som de flesta i branschen så hade vi på Poppels stora utmaningar i form av skenande råvarukostnader och ett förändrat köpbeteende bland ölkonsumenterna, vilket gjorde att året blev ganska tufft. Med det sagt så hade vi också flera positiva nyheter, inte minst lanseringen av vår alkoholfria öl Hoppy alcohol free pale ale som gjort väldigt bra ifrån sig på Systembolaget.
Vilka är era största utmaningar, satsningar och viktigaste mål det kommande året?
En stor utmaning är att hitta ett sätt att bli valbar hos konsumenter i en tid av ökad priskänslighet. För vår del handlar det mycket om att hitta en produkt som vi kan stå för i ett relevant segment. Och det kommer bli en av vårens stora satsningar från vår sida.
Vilken fråga tror du blir viktigast för svenska bryggerier 2024?
Jag tror att frågan om differentierad alkoholskatt kommer bli oerhört viktigt för många bryggerier.
”’Kill your darlings’ och våga rensa ut sortimentet.”
Nina Schultes, Snausarve Gårdsbryggeri, Gotland
Hur gick för Snausarve under 2023?
Sommaren gick bra men resten av året var försäljningen för liten. Tyvärr äts vinsten upp av alla prisökningar. Fastän vi har gått upp i omsättning så gör vi inte mycket till vinst, tyvärr.
Vilka är era största utmaningar, satsningar och viktigaste mål det kommande året?
Vi kommer att satsa mer på våra syrliga öl. Nu gäller det verkligen att prioritera var vi lägger fokus, det vill säga ”kill your darlings” och våga rensa ut sortimentet på det som inte är lönsamt. Vi kommer också delta på färre ölfestivaler för att istället göra fler collabs och andra samarbeten.
Vilken fråga tror du blir viktigast för svenska bryggerier 2024?
Differentierad alkoholskatt. Vill vi ha kvar en hantverksbryggarscen så måste det genomföras.
”När priserna på mat gått upp, så köper konsumenter inte dyr folköl.”
Patrik Hellström, Bryggverket, Umeå
Hur gick det för Bryggverket under 2023?
Både bra och dåligt. Vi sålde mer öl än vi tidigare gjort, men resultatmässigt var det vårt sämsta år på grund av externa faktorer; höjda råvarupriser, fraktpriser, elpriser och skattehöjningar och minskad försäljning i dagligvaruhandeln. Vi gubbgissar att det beror på att när priserna på mat gått upp, så köper konsumenter inte dyr folköl och läsk.
Vilka är era största utmaningar, satsningar och viktigaste mål det kommande året?
Vår största utmaning är att finna sätt att hämta igen det vi tappar på alla prisökningar och sälja mer öl. Vår viktigaste satsning är att få igång vårt 3 000 liters bryggverk.
Vilken fråga tror du blir viktigast för svenska bryggerier 2024?
Differentierad alkoholskatt tätt följt av gårdsförsäljning. En bubblare är storbryggeriernas craftwashing.
”Vi satsar på legotillverkning av färdigblandande drinkar.”
Jon Birgne, Stockholm Brewing Co, Stockholm
Hur gick det för Stockholm Brewing under 2023?
När vi på Kulturarenor fick det tråkiga beskedet att Stockholm Brewing Co lämnat in en konkursansökan tog vi det snabba beslutet att ta över bryggeriet och försöka få det på fötter igen. Det är ett kulturarv med fantastisk öl, som inte får gå förlorat. Bland annat har vi gjort förändringar i distributionen och sköter nu allt sälj själva. Men konkurrensen är tuff. Inköpare och krögare håller i sina pengar och funderar en extra gång innan de handlar utanför avtalet med sin huvudleverantör. Även på Systembolaget håller folk hårdare i sina pengar, så det har varit ett tufft år för både svensk hantverksöl och oss. Samtidigt har många uttryckt glädje över att vi klarat oss och fortsätter att vara Stockholms lilla lokala bryggeri.
Vilka är era största utmaningar, satsningar och viktigaste mål det kommande året?
Vårt primära mål är att synas mer och att fler ska få upp ögonen för lokalproducerad öl. Målet är att öka försäljningen med 30 till 40 procent genom olika åtgärder. Vi utökar ölproduktionen organiskt efter behov och satsar även på legotillverkning av färdigblandande drinkar och läsk. Vi kommer investera i en tankbil och börja köra mer öl på stålfat för att minska vår plastkonsumtion och miljöpåverkan. Dessutom satsar vi på eventaktivering och att synas mer i dagligvaruhandel och på hotell- och restauranger. Vi ser lika många möjligheter som utmaningar de kommande åren, vilket kommer göra oss mer kreativa i att hitta nya lösningar.
Vilken fråga tror du blir viktigast för svenska bryggerier 2024?
Att införa differentierad alkoholskatt hade hjälpt enormt mycket. Att Sverige och Spanien är ensamma i EU om att ha samma höga alkoholskatt för både stora och små bryggerier tycker vi är sorgligt. Sveriges Oberoende Bryggerier har visat att differentierad skatt inte kommer att bidra till ökad alkoholkonsumtion eftersom hantverksbryggerierna inte skulle sänka sina priser. Vi skulle istället investera i bryggerierna och därmed säkra framtiden för svensk hantverksöl. Utan differentierad skatt riskerar fler svenska bryggerier att gå under. Då måste Systembolaget istället ta in hantverksöl från andra länder, med längre transportsträckor och större miljöpåverkan som följd.
”Prispress från craftwashing-varumärken är ett av de största hindren”
Anders Wikén, Oppigårds Bryggeri, Hedemora
Hur gick det för Oppigårds under 2023?
Det är fortsatt utmanande. Vi har stigande kostnader och fallande efterfrågan.
Vilka är era största utmaningar, satsningar och viktigaste mål det kommande året?
Vi kommer fortsatt att behöva manövrera runt stigande kostnader och fallande efterfrågan, men prispress från craftwashing-varumärken är också ett av de största hindren. Vi investerar ständigt i produktkvalitetshöjande åtgärder. Just nu har vi ett projekt där vi letar efter tekniska innovationer för att kunna sänka våra kostnader samtidigt som vi förbättrar ölet, vilket vi förhoppningsvis får anledning att berätta mer om snart.
Vilken fråga tror du blir viktigast för svenska bryggerier 2024?
Differentierad alkoholskatt.
”Vi som bransch måste se bredare på lönsamhetsproblematiken.”
Tim Persson, Klackabackens Bryggeri, Önnestad
Hur gick det för Klackabackens Bryggeri under 2023?
2023 var lika spännande som de tre föregående åren. Ända sedan början på pandemin har utvecklingen varit väldigt svår att förutspå. Förra året startade riktigt dåligt och det såg länge ut som det skulle fortsätta så resten av året – men det vände faktiskt. Vi fick en stabilitet framåt våren som höll i sig året ut. Det var definitivt inte den roligaste tiden i historien att driva bryggeri, men vi kom ur det relativt helskinnade ändå.
Vilka är era största utmaningar, satsningar och viktigaste mål det kommande året?
Den största utmaningen är att göra en omvärldsanalys och förutspå marknaden. Men 2024 kommer att bli ett spännande år med en del omorganisationer hos oss på Klackabacken. Vi jobbar ständigt med att effektivisera produktionen och vårt sätt att sälja, distribuera och marknadsföra våra öl. Vi har hittat en ny modell för kostnadseffektiv produktion som vi nu kommer att fortsätta utveckla.
Vilken fråga tror du blir viktigast för svenska bryggerier 2024?
Det är sorgligt att se hur branschen mår, men jag tror inte att det handlar så mycket om politiska beslut som många vill tro. Branschen har gått igenom en enorm utveckling, så jag är snarare förvånad att den här dippen kom så sent som den faktiskt gjorde. Den differentierade alkoholskatten är en stor fråga, men jag tycker att vi som bransch måste se bredare på lönsamhetsproblematiken. Det är för många bryggerier som utnyttjar för lite av sin produktionskapacitet – vilket är ineffektivt, dyrt och inte speciellt hållbart.
Läs mer:
• Hantverksbryggerierna hårt pressade – var tredje bryggeri ser risk för nedläggning