Föreningsölet som blev en storsäljare

Bildspel

Bild 1 av 3

Marc Rothausen är stolt över att Starkpilsnern säljer bra även 15 år efter premiären.

Det började som ett föreningsöl men har utvecklats till att bli en storsäljare på Systembolaget. Här är historien om Göteborgs Nya Starkpilsner som fyller 15 år.

 

Egentligen kan man säga att hela historien börjar när Carlsberg bestämde sig för att stänga Pripps bryggeri i Göteborg, och i stället fokusera sin produktion till Falkenberg.

2002 startades nämligen Prippklubben av ett gäng före detta anställda på Pripps.

– Klubben startades när produktionen lades ned, en del lagerlokaler och kontor hade man kvar lite längre, säger Marc Rothausen.

Han var en av eldsjälarna i Prippklubben, som samlade fler och fler personer som alla hade det gemensamt att de jobbat på bryggeriet.

– Det var en väldigt speciell arbetsplats med bra stämning. Många av de anställda umgicks även utanför jobbet, och det var vanligt att söner och döttrar också började att jobba där, säger Rothausen.

Några gånger om året träffades medlemmarna i Prippklubben och där var det fokus på positiva samtalsämnen och inte på den nedläggning som skett. Det dracks öl vid tillställningarna och det inspirerade.

– Där föddes idén till att ha ett föreningsöl, och på Stockholm Beer 2004 blev det mer konkret. Det var min idé att ha ett öl och jag pratade med vår styrelse, säger Rothausen.

Till slut föll valet på att samarbete med Grebbestads Bryggeri, som låg hyfsat nära Göteborg och som redan bryggde bra lageröl. För ett lageröl skulle det vara.

– Långt från alla i Prippklubben var nördar, men många gillade lageröl. Det vi gjorde för att skilja oss från Grebbestads öl var att höja alkoholhalten till 5,7 procent.

Ett engagerat gäng i klubben blev drivande för att ta ölet från planeringsstadiet till verklighet.

– Vi blev ett team som jobbar i en ölgrupp och vi skulle vara med vid bryggning och tappning. Det skulle vara vårt recept och sedan ville vi ha ölets i Systembolagets beställningssortiment. Vi hade också bra kontakter med en del krogar, säger Rothausen.

28 april 2005 var det premiär för Prippklubbens Starkpilsner på Halta Lottas Krog i Göteborg.

– Ölet var bra och många gillade det. Många äldre tyckte att det påminde om öl de druckit på 50-talet.

Ölet blev en framgång och inledningsvis gick alla intäkter till Grebbestads Bryggeri. Träffarna i Prippklubben blev roligare med ett eget öl, och det kom också till en hel del nya medlemmar.

2007 blev det sedan diskussion om namnet. Carlsberg gillade inte att man använda Prippklubben i namnet och 2008 var det klart för namnbyte till Göteborgs Nya Starkpilsner.

– Vid namnbytet började vi också att prata om att starta vårt eget bryggeri. Vi får tacka dansken för att det blev så, säger Rothausen.

Men bryggeriet skulle dröja. Klubben hade inga pengar och medlemmarna ville inte göra om den till ett företag. I stället blev det kvintetten Marc Rothausen, Nina Rothausen, Peter Thulin, Martin Lundh och Johan Nydewall.

– Vi startade ett företag 2008 och hoppades på att vara i gång året efter. Men då kom finanskrisen, säger Marc Rothausen.

Det tog ända fram till 2015 som Göteborgs Nya bryggeri såg dagens ljus och då hade det framgångsrika ölet funnits i tio år. I dag bryggs ölet förstås i Göteborg och fortsätter att vara en storsäljare. Nyligen lanserades en jubileumsflaska på 75 centiliter på Systembolaget.

 – Det var en fördel för oss att ha ölet när vi startade bryggeriet, Då hade vi redan hyllplatser på Systembolaget.

33-centilitersflaskan säljer allra bäst och finns i flera hundra av Systembolagets butiker, men även burken har börjat att sälja bra lokalt.

Det jubilerande ölet har en rik historia men också en ljus framtid då många fortfarande gärna väljer just Starkpilsnern när de ska köpa öl.

– Vi har kunder som köper ölet många gånger och det känns jättebra. Vi känner en stolthet och det är många som minns Pripps och tycker att det är roligt att det bryggs öl där igen, säger Rothausen.