Fler delägare målet för breda satsningen

Bildspel

Bild 1 av 8

Ayla Yavuzalp häller upp en folköl i den bar som finns i anslutning till bryggeriet.

Bryggeri. Men också folkölsbutik och rockklubb. Noisy Bastards satsar brett och hoppas på att kunna växa med hjälp av nya delägare.

 

Det är Ayla Yavuzalp och Olle Groth som står bakom Sundsvallsbryggeriet, som funnits i ett drygt år och som valt att satsa på flera olika sätt samtidigt. Utöver bryggeriet driver man en kombinerad folkölsbutik och bryggeributik i samma lokal, och där finns också ett taproom som även fungerat som rockklubb vid några tillfällen.

– Vi har spelningar här. Vi har alltid haft en dröm om att ha en rockklubb och någonstans måste det börja, säger Ayla Yavuzalp.

Det erbjuds också ett bra utbud av folköl som kan drickas på plats eller köpas med. I corona-tider har man också börjat med hemkörning av folköl. Just evenemangsbiten har varit viktig för verksamheten så här långt.

– Coronaläget i världen som vi gjutits fast i är ju helt förkrossande. Människor, branscher och hela vår sociala värld är tillknycklad. Vi står med noll försäljning till krogar som alla andra och folkölsbutiken och bryggbutiken med hemleveranser är det som håller oss levande, människor är ju helt fantastiska,

Det första året har fungerat ekonomiskt, men samtidigt inte varit någon dans på rosor. Nu är planen att låta verksamheten växa.

– Folk börjar att känna till oss nu, men vi måste ut på Systembolaget för att få bättre fart på vår försäljning, säger Ayla Yavuzalp.

För att nå dit vill duon satsa på större bryggverk och det är där man hoppas på uppbackning från nya delägare i form av en crowdfunding-kampanj. Planerad lansering på Systembolaget är i juli och augusti.

-Det känns som en rolig grej att kunna dela med sig. Vi hoppas att intresserade människor ska söka sig till oss och bidra.

Det första steget blir sedan att skaffa ett bryggverk som är större.

– Vi brygger 150 liter per gång i dag och det räcker inte om vi ska till Systembolaget. Det finns plats för att brygga mer och vi kan göra om lite i den delen av lokalen.

Mycket har hänt alltså och mer ska hända. Dessutom finns det ännu fler planer om man tittar lite längre framåt.

– Det kan bli en ölfestival också med livemusik. Då kan vi spärra av hela industriområdet här och ha en ganska stor festival, säger Ayla Yavuzalp.

ANNONS

ANNONS

Dela artikeln Fler delägare målet för breda satsningen

mm

Ronny Karlsson

Gillar de flesta ölstilar, men väljer allra helst en imperial stout.

Visa kommentarer