Ölreklamen sågas – anses vara rasistisk

Den polska ölreklamen har rört upp en hel del känslor. Foto: Skärmbild.

En reklamfilm för ett polskt öl har väckt starka känslor. Från många håll menas att reklamen är rent rasistisk.

 

Redan när man ser vem som äger det aktuella bryggeriet, The Mentzen Brewery, förstår man reaktionerna. Bakom den satsningen står nämligen Slawomir Mentzen, som är en politiker långt ut på högerkanten.

I reklamen ses en svart man göra reklam för ölet ”White IPA Matters” och i filmen syns bland annat symboler som den amerikanska sydstasflaggan.

Från flera håll kommer nu starka reaktioner.

– Producenten leker med en historia fylld av rasism med symboler från den amerikanska södern. Genom att låta en svart man dricka detta vidriga öl för att få ölet att sälja mer är ett påhopp mot alla offer för rasismen, säger Rafal Pankowski från organisationen Never Again Association till sajten Daily Mail.

Även i sociala media har reaktionerna varit många och starka, men ölet finns fortfarande på marknaden i Polen. Kritikerna menar att man utnyttjar George Floyds död och hela Black Lives Matter.

Många har varit arga, men inte alla.

På bryggeriets egen Facebooksida hyllas ölnamnet av flera personer och en person frågar bland annat hur han ska få tag på ölet även i Tjeckien.

Browar Mentzen är beläget i Torun, men har sina öl på krogar runt om i landet. Slawomir Mentzen har vid flera tillfällen varit valbar för att få officiella politiska uppdrag, men än så länge har han inte lyckats i något val.