Zero ska bli nästa succé för Budweiser

Dwayne Wade har varit inblandad när Budweiser tagit fram sitt alkoholfria öl Zero. Foto: Budweiser.

Bud Light blir allt mer populärt i USA. Nu kommer även Bud Zero och ölet har tagits fram i samarbete med en tidigare basketstjärna.

 

AB InBev-ägda Budweiser har under de senaste åren varit med om en ganska stor omställning. Ölet Budweiser tappar i försäljning medan Bud Light ökar och nu är lillebror större än storebror.

Nu kommer nästa satsning och då är det fokus på alkoholfritt. Bud Zero lanseras med bara 50 kalorier per burk.

Tidigare basketstjärnan Dwayne Wade har varit med och utvecklat ölet. Han har haft de här tankarna efter att ha varit på en del tillställningar där öl är en naturlig del.

– Jag blir äldre och är inte den atlet som folk vant sig med att jag är. Men jag vill fortfarande vara med i samtalen och jag vill vara i de rummen med alla andra, säger han.

Budweiser har sett hur utvecklingen med lågkaloriöl tagit fart, och trenden med hard seltzer har också spelat roll.

– Vi hade ett intresse av det här segmentet men det var inte förrän vi hade prata med Dwayne som det verkligen kom till liv. Vi såg en växande marknad och vi ser att det kommer att växa rejält under de kommande tre åren, säger Monica Rustgi på Budweiser.