Virtuella öl ska hjälpa bryggerier

GBG Beer Week satsar på virtuella öl för att stötta krisande bryggerier. Foto: GBG Beer Week.

Nu kan hela Sverige vara en del av GBG Beer Week. I dag lanseras nämligen möjligheten att köpa en virtuell öl från favoritbryggeriet under ölveckan.

I dag inleds GBG Beer Week med ett invigningsevenemang hos Spike. Även om veckan ska genomföras så blir antalet evenemang färre än planerat, och det lär bli mindre folk än vanligt på evenemangen. Dels för att de som är sjuka ska stanna hemma, men även för att en del friska människor tvekar att delta i sådana evenemang.

Men nu kan alla vara en del av festen och samtidigt hjälpa till. I dag lanseras nämligen möjligheten att köpa en virtuell öl från favoritbryggeriet. Alla Göteborgsbryggerier har erbjudits på vara med och på sajten väljer du själv vilket öl du vill köpa virtuellt. Det virtuella ölet kostar 50 kronor och då går 40 kronor till bryggeriet och tio kronor till GBG Beer Week. Virtuellt öl innebär att du stöttar bryggerier och GBG Beer Week, du får alltså inte någon riktig öl.

GBG Beer Week ser detta som marknadsföring för Göteborg som ölstad i en svår tid och samtidigt ger det lite pengar till varje bryggeri.

Pengarna som kommer in blir kanske inte avgörande för respektive bryggeris överlevnad, men man ser detta som ett sätt att få stöd och att visa upp Göteborg som en gemensam ölstad.

Länken till sajten hittar du här, och det går bra att köpa sina första virtuella öl redan nu.