Vretas nya flaggskepp sålde slut första dagen

Andreas Fejes är själv väldigt förtjust i bryggeriets nya flaggskeppsöl.

Vreta Klosters nya flaggskeppsöl Grand Cru sålde slut första dagen på Systembolaget. I dag skickas en ny omgång, men sen blir det inget mer – i år.

Vreta Klosters kvadrupel Grand Cru var det öl som flest vill veta mer om i vår omröstning i det senaste släppet i Systembolagets lokala och småskaliga sortiment, TSLS.

Men helt nytt är inte ölet. Redan förra året gjorde Vreta Kloster bryggeri ett julöl som även det sålde slut snabbt. Det blev grunden till Grand Cru.

– Det blev extremt populärt och jag tyckte att det ölet var fantastiskt. Så vi har skruvat på det receptet och gjort det ännu mer smakrikt och komplext, säger Andres Fejes på Vreta.

Han berättar också att bryggeriet haft en hel del fans som hört av sig och sagt att de vill ha storflaskor, precis många belgiska förlagor har.

– Så vi har köpt en insats till flaskningen så att vi kan buteljera storflaskor.

– Sen har jag haft planer på ett flaggskeppsöl och det här är en öl som jag älskar till 110 procent och då ville jag plocka upp traditionen med storflaska och namnet Grand Cru.

Uppgraderingen från julöl till flaggskeppsöl innebär ändå inte att ölet kommer oftare i framtiden.

– Planen är att varje år göra en batch med ett låst recept och sedan släppa den i limiterad edition, sannolikt i september.

Årets batchstorlek är 840 liter vilket givit 1200 flaskor, nästa år kan det bli det dubbla när ett nytt bryggverk ska vara på plats.

När dagens leverans till Systembolaget är skickad finns bara enstaka flaskor kvar av årets batch.

– Jag ska försöka vara duktig och spara lite, så jag har lagt undan ett par lådor för att kunna följa ölet och som kul grej att sälja till barer ibland.

Julöl då? Jo, det blev ett sånt ändå.

– Det kommer i november, men gjordes i högsommarvärmen. Det är ett julöl som är annorlunda kryddat, så en ny härligt komplex smak.