“Vi har lyxen att kunna välja de råvaror vi vill”

Intervju

Anthony, Steve och Mac på Fidens Brewing Company.

Hej, hallå där –  Steve Parker, grundare av superhajpade Fidens Brewing Company – som tillsammans med kollegorna åkt från New York för att brygga ett öl hos Omnipollo. I Stockholm prickar de både in ett soligt septemberväder och Sundbybergs traditionella gatufestival, tillika surströmmingsskiva – och någon  Beernews-intervju är det inte tal om förrän Fidens-gänget fått smaka på den svenska delikatessen. 

Så – vad tyckte ni?

*tystnad*

– Det var vidrigt, ja faktiskt helt fruktansvärt. Precis så illa som du sa – och det trodde jag aldrig, säger Steve Parker, samtidigt som han försöker skölja bort den utspottade upplevelsen med en alkoholfri Pripps blå. 

– Jag håller inte alls med, det här var intressant – ja, faktiskt riktigt gott, säger Mac Mc, bryggare på Fidens, som varken gillar lök eller crème fraîches och därför har ätit sin strömming med endast kokt potatis och en bit tunnbröd. Han ber om backning. 

Fidens Brewing, i staden Albany i New York, startades av hembryggaren Steve Parker i september 2019. Bryggeriet hann således knappt slå upp sina dörrar innan pandemin var ett faktum – något som gav dem en skjuts framåt. Steve, som hade kvar sitt jobb som lärare och inledningsvis bryggde det mesta ölet nattetid, fick då mer tid över till bryggandet. 

Hur var det att öppna ett bryggeri under den här tiden i USA? 

– Marknaden var väldigt tillfredsställd vid den här tiden, men vi trodde på vad vi gjorde och körde på. Vårt namn kommer från latinet och betyder självförtroende, eller ingen rädsla – och det har varit ledordet hela tiden. 

Stämmer det att folk har övernattat utanför bryggeriet inför era ölsläpp? 

– Ja, det är sant. Vi är välsignade med många fans som följer oss och gillar våra öl. Förut, när vi bara hade lite öppet på söndagar, sålde vi slut direkt, då kunde de mest hängivna tälta utanför. Men nu, när vi gör mer öl, har det lugnat sig, och det är bra. Vi vill inte att det ska ta slut, utan att alla som vill ska kunna få smaka på vårt öl.

Det är framförallt hazy-iporna som satt Fidens på den globala ölkartan, och det trots att ölen nästan aldrig säljs utanför delstaten New York. 

– Ölen får liv och åker med gäster eller postas över hela världen, vi ser incheckningar överallt. Men för oss är det viktigt att ha kontroll över ölen så länge vi bara kan. Det var därför vi öppnade vårt taproom för ungefär två år sedan. 

Varför är det viktigt? 

– Det finns ingen som kan bry sig så mycket om ölen som vi gör. Hos oss vet vi att ölen hålls kyld och att linorna tvättas varje dag. Det är också viktigt att ölen presenteras som den ska, av vår egen personal. De som jobbar i taproomet är verkligen våra största fans, de ställer tusen frågor och har samma koll på ölen som vi har – entusiasmen smittar av sig på gästerna. Vi vet att vi säljer ölet bättre än någon annan.

Så vi kommer aldrig få se era öl i Sverige? 

– Nej, eller jo – om Henok (Fentie, Omnipollo – reds anm) ber om det så skickar vi förstås hit igen. Han är vår kompis, så det finns några få, få undantag, bland annat ett i New York. Man hittar vårt öl på fat hos Henrys Street Taprooms – oj, berättade jag precis det? Det brukar vi inte göra.

När vi ändå är inne på hemligheter – vad är hemligheten med ert öl?

– Råvarorna – och att aldrig vara helt nöjda. Det finns alltid ett nästa steg, något som kan tweakas till det bättre. När vi öppnade bryggeriet tog vi de råvara som fanns att få tag på, på vanligt sätt. I takt med att vi blivit bättre har vi också kunnat välja våra egna råvaror – det är natt och dag. Genom att titta, dofta, smaka och känna på råvarorna kan vi välja dem som tar ölet dit vi vill, det är så vi får den där ”Fidens feel”. 

– Idag har vi lyxen att kunna välja precis de råvaror vi vill. Men fyra gånger om året brygger vi också på lokal humle och malt. Det är jätteviktigt att visa att vi har lokala bönder och råvaruförädlare i New York. Vi säger själva hela tiden ”support your locals”, då måste vi göra detsamma och låta dem få skina. Det är ett sätt att stärka vårt lokala community och ge tillbaka till dem. Vi utvecklas alla på det. 

Har ni någon favoritstil vid sidan av IPA? 

– När vi startade var allt hazy, men sedan taproomet öppnade brygger vi allt. Pilsner och stout är två favoriter, jag älskar att brygga det. Det är annorlunda mot IPA, men vi vet vad vi gör. 

Det låter onekligen som att ni trivs med jobbet?

– Verkligen. Det är många i branschen som har det tufft. Men för oss rullar det på, och vi är förbannat stolta över vad vi gör och att vi hela tiden strävar framåt, avslutar Steve Parker. 

Fidens Brewing Company brygger idag närmare 600 000 liter om året, över 95 procent säljs i deras eget taproom. 


Ps. Du prenumererar väl på Beernews nyhetsbrev? Då får du veckans alla nyheter i mejlkorgen varje måndag. Signa upp dig HÄR.