Bryggarnestorn Hans väntar med pension

Bildspel

Bild 1 av 8

Hans Skan och Johan Eklund är hela personalstyrkan på Wermlands Brygghus.

Hans Skan kan med rätta beskrivas som nestorn bland bryggarna i Värmland. Hans Wermlands Brygghus var först och han har påverkat flera andra bryggeriers utveckling.

Det var sju år sen som Wermlands Brygghus bryggde sin första öl. Värmland såg inte likadant ut då.

– När vi startade fanns det inga bryggerier i här. Det var en vit fläck på kartan, säger han.

– Öldrickarna här har också förändrats. Fler och fler lämnar en stort stark och visar intresse för hantverksöl.

Sedan dess har det tillkommit en hel del. Good Guys och Ten Hands i Karlstad till exempel, som båda börjat sin bana som fantombryggare hos Wermlands Brygghus. Daniel Haag Wicksell på Good Guys jobbade på Wermlands tidigare, men idag har de eget bryggeri i Karlstad. Numera är det i stället Ten Hands Johan Eklund som bistår Hans vid bryggningarna samtidigt som Ten Hands har sin egen produktion där. Fyra av snart tolv jästtankar tillhör Ten Hands och inom kort också en burklina.

– Vi investerade i ett bra bryggverk på 2 000 liter för några år sen när vi flyttade och den kapaciteten vi fick har gjort att vi i dag har många som legobrygger hos oss. Vi skulle kunna brygga en miljon liter per år med nuvarande konfiguration, berättar Hans.

Riktigt så mycket bryggs det inte. Wermlands Brygghus egen produktion står för drygt 80 000-90 000 liter och lego för nästan lika mycket till, med Ten Hands som största kund.

– Trenden är att vår egen försäljning ökar, men det är lego som växer mest, säger Hans.

Utöver legobryggning har Wermlands Brygghus även ett par privata labels som man brygger. Dels en för ett filmbolag som gör jaktfilmer, Ghost Bear, dels en för ett punkbandet Misconduct som nu i höst släpper en Berliner Weisse.

I våras drabbades Wermlands Brygghus precis som så många andra bryggerier av en nedgång när corona drabbade Sverige och fatförsäljningen störtdök. 

– Ja, det är klart att om man tappar 30 procent av försäljningen gör man inget plusresultat i alla fall … Men sommaren har varit bra och vi har tagit igen det vi har tappat.

Idag går huvuddelen av Wermlands Brygghus försäljning till Systembolaget, men man har även ett eget taproom.

– Sommartid har vi öppet varje fredag, men så här års blir det varannan fredag. Vi har fått utöka serveringsytan till hela bryggeriet efter corona och folk tycker att det är kul att sitta ute bland jästankarna.

Hans är 65 år. En tidpunkt då många funderar på att trappa ned.

– Jag fortsätter nog några år till. Men funderar på att kanske gå ner till 40-timmarsveckor …

Hur det blir med det återstår att se, för Hans har planer för nya projekt.

– Vi labbar med destillering, funderar på att göra en snaps. Sen kanske vi satsar på cider också.