Tufft för de äldre bryggerierna i Oregon

Portland i Oregon har i dag runt 120 bryggerier, och den ökande konkurrensen är tuff för många. Foto: Pixabay.

Kan det bli för mycket av det goda? Ja nu börjar många i ölbranschen i Oregon att tycka det. Framför allt är det äldre bryggerier som tar stryk av den snabba utvecklingen.

Delstaten Oregon har i dag runt 300 bryggerier och cirka 120 av dom finns i och runt Portland. En fantastisk utveckling under den senaste åren alltså, men givetvis leder det också till ökad konkurrens.
De nya och mindre bryggerierna har lägre kostnader och klarar sig kanske än så länge ganska bra, men de som byggde sin verksamhet efter hur det såg ut för fem till tio år sedan har det tufft. Där är det helt andra kostnader som ska hanteras samtidigt som konkurrensen är enorm.
Bridegport, Alameda Brewhouse och Burnside Brewing har försvunnit, Portland Brewing och Widmer har stängt sina restauranger. Och även Deschutes märker av den tuffare konkurrenseni Oregon.
– Vi brukade äga marknaden här i Bend, nu har vi 25 bryggerier här. Vi konkurrerar med alla de här jättesmå bryggerierna, säger Gary Fish, grundare av Deschutes till sajten The Oregonian.
Sam Holloway är professor i entreprenörskap på universitet i Portland och han konstaterar att mycket har förändrats och kommer att förändras. Han säger att trohet mot speciella varumärken knappt finns längre.
– Vi lever i promiskuösa tider. Det har aldrig varit bättre tider än nu för öldrickarna, men för bryggerierna fungerar inte de gamla affärsmodellerna längre.
Samtidigt som konkurrensen ökar minskar det totala öldrickandet i USA och framtiden ser inte ut att bli ljusare. Allt fler uppger i undersökningar att de hellre väljer vin än öl och den yngre generationen väljer bort alkoholen i allt större utsträckning väljer bort alkoholen av hälsoskäl.
Matt Schumacher startade Alameda Brewhouse 1996 men har nu fått stänga. Han håller med om att konkurrensen från nya bryggerier påverkade hans företag, men ser också en stor skillnad i hur lojala öldrickarna är mot varumärken. Det jagas ny öl och han säger också att de uppköp som gjorts av bland annat AB InBev faller i glömska och de bryggerierna behandlas som alla andra av de flesta.

– Minns ni vilket liv det var här i stan när 10 Barrel köptes upp av AB InBev? Var sitter alla nu? Jo, på deras takservering, säger Schumacher.

ANNONS

ANNONS

Dela artikeln Tufft för de äldre bryggerierna i Oregon

mm

Ronny Karlsson

Gillar de flesta ölstilar, men väljer allra helst en imperial stout.

Visa kommentarer