Bryggerier

Tempels singularitet ska sälja folkligare öl

Arvid Landgren på Tempel Brygghus släpper öl under ett nytt varumärke: Singularity. Foto: Ronny Karlsson/Montage

Singularity är Tempel Brygghus nya varumärke för lite folkligare öl och i dagarna släpptes de första ölen.

Tanken med Singularity är att göra lite folkligare öl samtidigt som Tempel Brygghus kan koncentrera sig på suröl, udda öl, fatlagrat och samarbeten.

– Vi vill renodla verksamheten lite och sånt som inte passar in hos Tempel får gå på Singularity och vice versa. De första ölen som vi släpper idag är en försiktigt torrhumlad italieninspirerad lager och en hazy IPA, säger Arvid Landgren på Tempel Brygghus.

Ingen av de öl som idag finns i Tempel Brygghus kommer att flyttas över till Singularity, däremot kan det bli så att vissa öl försvinner från Tempel och ersätts med nya öl på under det nya varumärket.

Arvid Landgren skapade egentligen Singularity redan för fem år sen. Då var det tänkt att vara för belgisk öl. När det rann ut i sanden blev varumärket liggande i träda.

– Och nu när vi funderade på ett varumärke till, så valde vi mellan ett nytt och att ta över ett befintligt. Det blev både ock av misstag. Vi återupptog Singularity, men tog även över ytterligare ett varumärke.

Det andra varumärket återkommer vi till i en senare artikel. Men i Singularity blir det det hyfsat fast sortiment av öl och en lägre prisbild än i Tempel, där öl precis som tidigare kan komma och gå.

I fortsättningen står det inte bara Tempel Brygghus på de öl som tillverkas på bryggeriet.

Han berättar också att han har en alkoholfri öl på gång också. Den ligger på tank nu och väntar på lansering. Den heter Heroes och vann klassen för alkoholfria öl i Uppsala Dryckesfestivals stora öltävling för några veckor sedan.

En googling på Singularity ger bland annat ”It’s that place where the equations basically go nuts and make no sense any longer”. På frågan om det är en bra beskrivning på hans singularitet skrattar han.

– Typ så, och man kan prata om kosmiska singulariteter, det var det jag tänkte på när jag skapade varumärket. Det finns även med i AI-forskning. Det är ett väldigt bra ord.

De nya varumärkena är en del i den kamp som Arvid Landgren och Tempel Brygghus fört sen pandemin slog till för ett år sen. Då tappade bryggeriet 70 procent av omsättningen på några veckor. Sen dess har man breddat och diversifierat sig och nu tar man alltså ytterligare ett steg. Och när man pratar med Arvid så låter det inte som om det är det sista …