Systemet ville ha light som inte får heta light

Bild på DJ med vatten i bakgrunden.

Erik Dellgren ansvarar för introduktionen av Lone Star hos Galatea. Foto: Privatbild

Systembolaget ville ha en lågkaloriöl. Samtidigt fick den inte kallas light på grund av lagstiftningen. Men nu finns den i alla fall på hyllorna i över 400 butiker.

Det kan vara ganska komplicerat ibland för Systembolaget och dess leverantörer. När Systembolaget gick ut med offerten om ett nytt öl till 415 butiker så var det väldigt viktigt att det var ett lightöl. Galatea vann offerten, men ställdes inför ett dilemma.

– Vi får inte kalla den light, så därför kallar vi den Lone Star Texas Style Lager, säger Erik Dellgren, som är brand manager på Galatea och den som jobbar med Lone Star Lager.

Lone Star har 30 kalorier per 100 milliter, enligt Erik Dellgren.

– En vanlig öl ligger på 50 och de direkta konkurrenterna i segmentet jag har kollat på ligger högre. Jag tror Lone Star Texas Style Lager har lägst i SB-sortiment.

Ölet är inte riktigt det samma Lone Star Light som säljs av Pabst i USA. Offertens krav gjorde att den blev starkare än originalet, 4,5 procent i stället för 3,88, som är den siffra Erik fått från Pabst bryggmästare.

– Det blir lite konstigt med offerter, det går inte alltid att ta en hyllprodukt från ett annat land, i alla fall inte vid så här stora offerter. Så man får ibland göra svenska varianter för Systembolaget.

Lone Star Lager tillverkas inte i USA. Kapaciteten räckte inte till och nu bryggs öl från varumärket Lone Star för första gången utanför Texas. Och USA för den delen. Ölet görs i Europa, även om Erik Dellgren vill inte specificera exakt var.

– Totalt sett går ölvärlden mot lokal produktion, speciellt när det gäller internationella varumärken. Kvaliteten blir lika hög samtidigt som man sparar på miljön.

– Ölet har fortfarande amerikanskt ursprung och receptet är amerikanskt. Pabsts bryggmästare åker runt och kontrollera licensbryggerierna.

Även andra öl i Pabstfamiljen håller på att gå igenom samma process.

– Pabst Blue Ribbon har bryggts av Molson Coors och skeppats över vattnet. Nu tittar vi på en annan lösning i Europa. Den som säljs på fat i Sverige görs redan i Europa och burken på 50 centiliter kontraktsbryggs också här. Flaskan och lillburken görs fortfarande i USA, men de kommer att konverteras under 2022.

– Det är ett branschfenomen. Corona i Sverige bryggs inte i Mexiko och Heineken bryggs inte i Holland.

Lone Star Lager lanserades i 415 butiker den 1 december. Nu har den sex månader på sig att etablera sig hos svenska kunder.

– Jag tror att det handlade om drygt en halv miljon liter det första halvåret och vår ambition är att försvara en så stor del av av distributionen som möjligt. Men konkurrensen i det segmentet är stenhård, med framför allt lokala öl från Spendrups, Åbro och Carlsberg, säger Erik.

– De volymer som krävs för att överleva ligger på en till två miljoner om man ska få en bred distribution. Lägre volym ger knappast en garanterad distribution, men man kan få lokala butiker att behålla den. (LES-butiker).

Han är nöjd med responsen efter första veckan även om han inte vill avslöja några siffror.

– Lite för tidigt att säga nåt än, men det känns superspännande. Att folk provar en ny öl är väldigt vanligt, men det gäller att få folk att köpa fler gånger. Många känner igen Lone Star från film och tv. Matthew McConaughey i True Detective har nog hjälpt Lone Star mycket!