Systembutik som inte tar emot kontanter

Systembolaget testar just nu en kontantlös butik på Öland. Bilden är tagen i ett annat sammanhang. Foto: Montage/Pressbild

På Öland testar Systembolaget nu den första kontantlösa butiken. De som vill betala med kontanter hänvisas till en annan butik fyra mil därifrån.

Det är Systembolagets sommarbutik i Löttorp som under de tre månader de har öppet inte kommer att ta emot några kontanter. Tillförordnade butikschefen Sofie Abrahamsson förklarar varför:

– För att en kontantfributik förbättrar arbetsmiljön, gör det snabbare och smidigare för kunden samtidigt som det är väldigt få kunder som använder kontanter.

Men det finns en del som inte vill lämna papperspengarna. Den senaste tiden har dessutom det kontantlösa samhällets brister i kristider diskuterats en del.

En annan aspekt är att Systembolaget har monopol på alkoholförsäljning av allt från starköl till sprit. Är det då inte kontroversiellt att stoppa kunder på grund av att de inte betalar med kort?

– Systembolaget testar ofta olika delar av verksamheten för att vi vill utveckla våra tjänster och våra kunder efterfrågar det. Detta är ett nytt test för att se vad våra kunder tycker om kontantfriabutiker och vi kommer efteråt att utvärdera om hur det tas emot, säger Sofie Abrahamsson.

– Men det är bra att veta att Systembolaget som statligt bolag inte har en skyldighet att ta emot kontanter.

För dem som trots allt vill betala med kontanter finns alternativet att åka till en annan butik, enligt Sofie Abrahamsson.

I det här fallet handlar det alltså om Borgholm, enligt butikschefen. En resa på drygt fyra mil eller 35 minuter med bil, enligt Google Maps.

Hur det blir i framtiden är inte klart, om det blir fler butiker hänger på hur det går i Löttorp.

– I dagsläget är det bara vår butik som är kontantfri och vi hoppas att det går bra och att våra kunder som besöker oss under sommaren blir nöjda.

– Vad som händer sedan är ingenting vi spekulerar i nu, utan kan först säga efter testet är slut och vi har utvärderat testet. Nu fokuserar vi istället på att göra det här testet så bra som möjligt för våra kunder och medarbetare