Ölnamnet blev för mycket för Systembolaget

Trots att Systembolaget redan godkänt namnet Kitty Butthole, om än med kommentarer om hur smakfullt det var, stoppades det efter att kunder klagat på det.

Systembolaget har stoppat Skellefteå Bryggeris öl Kitty Butthole efter klagomål från kunder på namnet. Detta trots att Systembolaget redan hade godkänt det innan lansering.

Det var via en kund som Oscar Boström på Skellefteå Bryggeri fick reda på att deras öl Kitty Butthole hade stoppats.

– Han hade plockat den från hyllan och när han skulle betala kom ett meddelande i kassan om att ölet var stoppat, säger han.

Men faktum var att Systembolaget redan innan lanseringen hade godkänt namnet.

– Vi kontaktade dem och ställde frågan om det skulle vara några problem. Då fick vi svaret att det inte var det mest smakfulla namnet, men den gick genom alla steg. Så vi tycker att vi har gjort vårt jobb.

Det visade sig senare att bryggeriet även fått ett mejl som meddelade att ölen var stoppad, men inte så mycket mer.

Eventuellt kan det nu bli fråga om destruering av Kitty.

– I värsta fall blir det det. Det är ju lite knepigt i och med att vi inte har några andra säljkanaler än monopolet, men förhoppningsvis ska vi komma fram till en lösning.

Ett alternativ kan vara att märka om ölet. Men det för med sig stora kostnader för bryggeriet med transporter och i och med att de inte har en egen burklina så blir de tvungna att ta in CanMan igen utöver egna arbetstidskostnader.

– Vi fick beskedet igår så jag har inte hunnit räkna på det än. Vi får väga in om det är mer ekonomiskt att destruera, men det är det absolut sista vi vill göra. Miljömässigt är det ju helt sjukt och så vill vi ju förstås att alla våra härliga kompisar därute ska få smaka på vår öl, säger Oscar Boström.

Oscar Boström på Skellefteå Bryggeri.

Det är inte lite öl det handlar. Skellefteå Bryggeri har gjort två fulla batcher av Kitty Butthole – eller 8 000 burkar, som nu måste hanteras på något sätt. Oscar Boström är besviken på hanteringen hos Systembolaget.

– Jag tycker att det är märkligt att stoppa en produkt utan att föra en dialog innan. De har godkänt och lanserat den, någonstans måste de ha ett ansvar. Det här ger en ganska tydlig bild av vilken makt de besitter och det skulle aldrig kunna inträffa i en annan bransch att någon beter sig så här mot en leverantör.

– Det handlar ju inte om att folk får covid om de dricker den, utan att de har fått klagomål på namnet. Då är det oerhört drastiskt med ett totalstopp, som medför stora konsekvenser för vårt bryggeri.

Trots svårigheterna med att försöka få Systembolaget att ändra sig kommer inte Skellefteå Bryggeri att ge sig frivilligt.

– Vi ska kämpa för den här produkten. Och fortsätta göra roliga produkter, vi vill ha kul på jobbet.

Här kan du läsa Systembolagets svar på kritiken.

Artikeln är ändrad i efterhand för att korrigera ett felaktigt citat.