Syrlig satsning utan genvägar

Foto: Simon Hellsten

Nu duggar de vildjästa lanseringarna tätt från Munklägret. Ett resultat av att de för snart ett år sedan kunde förvärva stora delar av Stockholms Brewings utrustning för ändamålet – men ännu mer är på gång.

Munklägret Microbrasserie drivs av makarna Patrik och Karolina Svensk och var från början ett hembryggarprojekt, men som i samband med flytten från Stockholm för sju år sedan har fått växa till en kommersiell verksamhet. Ölen, som många gånger är spontanjäst, kännetecknas visuellt av Karolinas iögonfallande illustrationer, ofta av blommor. Idag sker produktionen i cidertillverkarna Pomologiks nya lokal i Åkers Styckersbruk utanför Strängnäs, där Patrik också arbetar som vd, försäljningschef och med import.

 

– Platsen är perfekt och synergierna många, bland annat distribuerar Pomologik idag alla Munklägrets produkter och vi kan samverka på olika festivaler och mässor, säger Patrik Svensk.

 

Munklägret är per definition inget bryggeri, utan de köper in färdig vört som sedan får jäsa i de stora gamla skyddsrummen som hör till Pomologik.

 

– Jag har alltid varit otroligt road och fascinerad av fermentering och väsentligt mindre road av processen med att krossa malt och koka vört. Så det är ett upplägg som passar oss väldigt bra. Vi tar fram ekologiska recept på vört från olika lokala bryggerier som sedan kör vörten i transporttankar till oss direkt efter att koket är klart, säger Patrik Svensk och fortsätter:

 

– Beroende på vilket öl vi ska göra flyttar vi sedan över vörten till ståltankar och tillsätter vår huskultur eller lägger vörten i kylskeppet för att senare påbörja jäsningen på ekfat. Tittar man hur det ser ut i Belgien så är det bara en handfull av lambic- och gueuze-producenterna som kokar sin egen vört, de flesta köper sin vört direkt från Girardin.

 

Kylskepp, ekfat, också stora 3 000 liters-foeders, jästankar och flaskor köpte Munklägret av Stockholm Brewing i samband med konkursen för snart ett år sedan. Att satsa på syrligt och vildjäst öl i Sverige har visat sig vara svårt och Munklägret satsar därför parallellt också på andra ölstilar.

 

– Utvecklingen för svensk hantverksöl och i synnerhet spontanjäst öl är bekymmersam. Samtidigt består en stor del av vår verksamhet av öl som inte är syrlig. Till exempel vårt flaggskepp, den tjeckiska pilsner Bohemia. I höst släpper vi också en ljus belgisk blond, en collab som vi gjort hos våra vänner på Brouwerji de Ryck i Belgien, i Systembolagets fasta sortiment och till jul kommer även Munklägrets Midvinter att lanseras, också den i samtliga av Systembolagets butiker, berättar Patrik Svensk.

 

Vad är ambitionen och hur ser satsningen ut framåt?

 

– Visionen är att göra naturliga drycker utan varken tillsatser eller genvägar. Det är passionen och nyfikenheten att erbjuda ett alternativ som driver oss framåt. Egentligen spelar det ingen roll om vi gör spontanjäst öl, cider, fruktvin eller krispiga lagers. Ledstjärnan är alltid densamma, avslutar Patrik Svensk.