Nyheter

Succé för satsningen mitt i pandemin

Erik Frithiof och Sara Rundgren är nöjda med uppstarten av Hyllie Bryggeris taproom på Stormgatan i Malmö. Foto: Ronny Karlsson.

De hyllas av kollegorna i branschen för sin djärva satsning. Men nu ångrar inte Hyllie Bryggeri att man startade sitt taproom i Malmö mitt under pandemin.

 

I april i år handlade mycket om restriktioner och om tuffa tider för krogbranschen. Då bestämde sig Michael Nathhorst och Erik Frithiof på Hyllie Bryggeri att öppna sitt taproom.

– Det var egentligen inte planerat så, men bryggverket var försenat så vi körde i gång. Vi skulle ha velat starta ännu tidigare men tillstånden drog ut lite på tiden, säger Frithiof.

Ni som läst sommarserien här på Beernews vet att många kollegor i branschen passat på att hylla Hyllie för den vågade satsningen.

– Det är förstås kanonkul att läsa, då blir man stolt, säger Frithiof.

Augusti ut är det öppet fyra dagar i veckan, torsdag till söndag. Därefter tas söndagarna bort, men tre dagar i veckan ska det gå att dricka öl vid bryggeriet bara ett par hundra meter från Malmö Centralstation.

– Vi är väldigt nöjda, det har gått bra. Vi har faktiskt mest folk på torsdagar och fredagar, många kommer hit direkt efter jobbet och vill dricka en öl. På lördagarna är det lite mer utspritt, men vi har också öppet längre då.

Flera torsdagar och fredagar har det varit fullt och man har fått be gäster att dricka en öl på ett annat ställe. 50 sittplatser inomhus och cirka 40 utomhus finns det. På fatlistan finns det tio öl, och drygt hälften är egna brygder.

– Vi försöker att bara ha svenska öl och målet är att ha sex egna öl.

Det fyllde på med folk redan tidigt under den torsdag som Beernews gästade Hyllies taproom. Foto: Ronny Karlsson

Satsningen är gjord i en tid då Malmö förändras en hel del och området kring Centralstationen ska byggas om ganska rejält.

– Man ska utveckla här på många olika sätt, och det passar oss bra.

Även maten har blivit uppskattad men runt 75 procent av intäkterna kommer från ölen.

Lokalen där bryggeriet och deras taproom ligger har ett spännande läge, men samtidigt är den kanske inte optimal för bryggning. Det gick nästan åt ett skohorn för att få in det nya bryggverket i lokalen.

– Det hade kanske varit smidigare med en lokal där det är högt i tak. Men nu kommer vi nära våra kunder och det betyder jättemycket för vårt varumärke. Det här blir ett showroom för oss och det gör att folk frågar efter våra öl även på andra ställen, säger Frithiof.