Strid om hockeyöl – öljätten utmanas

Ett schweiziskt bryggeri utmanar nu öljätten på ett smaktest för att ta reda på vilket hockeyöl som smakar bäst. Foto: Montage.

Molson Coors gjorde ett öl på isen från den sista finalmatchen i Stanley Cup-slutspelet. Men ett bryggeri i Schweiz menar att man var först med idén och sågar öljättens sätt att brygga öl.

 

Beernews skrev nyligen om det öl som bryggdes av Coors Light för att fira NHL-mästarna Tampa Bay Lightning.

Man tog då is från arenan i Tampa och hällde den i ett öl som fick en egen etikett, och givetvis blev det ölet populärt bland hockeyfans, inte minst i Tampaområdet.

Men nu menar ett schweiziskt bryggeri att man var först med idén. Men eftersom Brauerei Schützengarten menar att man brygger öl på ett seriöst sätt så kom deras öl ut senare på marknaden.

– För att brygga ett öl med premiumsmaker behöver du en sak utöver de bästa råvarorna, och det är tid. Inget under fyra veckor duger, säger Kurt Moor, en av styrelseledamöterna för det schwiziska bryggeriet.

I ett brev till Coors, givetvis gjort som ett marknadsföringstrick men också med en viss bitterhet, berättar man om hur man tagit 500 liter av isen och gjort ett öl i begränsad upplaga. De ölen ska gå till de schweiziska hockeyfansen.

Man utmanar också den amerikanska öljätten i ett smaktest, där man är helt trygga med att det schweiziska ölet är betydligt godare.

Det som bryggdes var en red ale och det ska matcha färgerna för favoritlaget SC Rapperswill.

Kanske kommer en del av bitterheten från att favoritlaget inte vann sin liga. Det blev förlust i semifinalen, men då låg redan ölet på jäsning och nu får det bli ett supporteröl utan guldglans.

Men stoltheten över att man brygger öl på det sätt man ser som det enda rätta kan man aldrig ta ifrån schweizarna.