Det går sämre än väntat för öljätten AB InBev i USA. ”Vi kan inte minnas ett sämre kvartal”, kommentar en analytiker.
AB InBev är världens största ölföretag och har uppmärksammats en hel del under de senaste åren då man köpt upp tio hantverksbryggerier.
Men även världens största ölföretag har problem. Under det tredje kvartalet minskade försäljningen av öl till återförsäljare med hela 6,4 procent. Totalt i världen gick försäljningen ned med 1,5 procent, uppger sajten Brewbound.
Analytikern Trevor Stirling på Sanford C. Bernstein, kallar delårsrapporten för otroligt svag och säger att ”vi kan inte minnas ett sämre kvartal”.
Företagets vd Carlos Brito säger att ovädret i både Florida och Texas har påverkat siffrorna. Det är två av AB InBevs större marknader och ovädret gjorde att en hel del försäljning inte blev av.
Företagets största öl är Bud Light, som står för 19 procent av ölförsäljningen i USA. Men det ölet har tappat en hel procent av marknadsandelen under det tredje kvartalet. Anledningen är att folk söker sig till mer smakrika produkter, och då inte bara andra öl utan även vin och starksprit.