Snabb utveckling för Poppels nya lager

I september lanserade Poppels London Lager och nu finns den i över 100 butiker. Något som glädjer Mats Wahlström. Foto: Montage

Sedan lanseringen i september har Poppels har fått in nya London Lager på över 100 Systembolag. 

Det var lite strul med Systembolagets sajt dagen då Poppels skulle släppa sin nya London Lager i september. Men det verkar inte har påverkat den fortsatta resan.

London Lager lanserades bara i beställningssortimentet och tanken var att den vägen komma in i det fasta utbudet i bolagsbutikerna. Det har man lyckats bra med, just nu finns ölet i 103 butiker – en siffra som fortsätter att öka.

– Vi hade inte räknat med att det skulle gå så snabbt, den har fått en fantastisk respons. Det tillkommer nya butiker hela tiden, säger Mats Wahlström på Poppels.

– Så den kommer nog att bita sig kvar och vara en del av Poppels i några år framöver.

Den kom dessutom i samband med att Poppels började samarbeta med Tomp, vilket har hjälpt till.

– Det har gjort den har varit väldigt synlig på pubar och restauranger.

Mats säger att de själva ibland pratar om London Lager som en Rolls Royce-lager.

– Det är mycket wienermalt för att bryta av mot alla italopils, den är glutenfri och bryggd på ekologiska råvaror.

Samtidigt som London Lager lanserades togs Poppels två tidigare lager bort: Jonsereds Pilsner och Modern Lager. Något som ser ut att ha varit rätt grepp. London Lager har redan överträffat föregångarna.

– Herregud ja, men de två var väldigt marginella. Jonsered fanns mycket på krogen i Göteborg, men i princip inte på bolaget. Modern Lager har vi haft med jättelänge, den fanns i några bolagsbutiker, men inte mycket på krogen.

– En del kunder har tyckt att det är tråkigt att de försvunnit och det har även varit många som gillar London Lager, men undrar varför vi inte kan ha alla tre.

Det har alltså varit en snabb tillväxt för London Lager, men den har en bit kvar innan den når samma framgång som andra Poppelsöl har gjort.

– Att den har nått hundra bolag är väldigt roligt, men det är långt ifrån alla. Det tog två tre år för vår session-IPA att nå alla bolag, men ingen skulle bli gladare än jag om det sker med London Lager också.