IT-haveri gjorde att öl inte gick att beställa

I går drabbades många kunder och leverantörer på Systembolaget när nya produkter i beställningsstortimentet inte gick att beställa. Foto: Montage

Igår drabbades ett flertal leverantörer på Systembolaget av problem när de skulle lansera nya produkter.

En av de leverantörer som drabbades var Poppels som igår lanserade sin nya lager. Vid tio när den skulle bli säljbar var det många kunder som hörde av sig via sociala medier och berättade att de inte kunde fullfölja köpet.

– Det blir så klart en stor antiklimax när Systembolagets hemsida är den enda kanalen som det går att sälja på och den inte funkar. Vi förlorade en hel del initialförsäljning, säger Magnus Pettersson på Poppels.

– Vi har ju lagt ner mycket tid och energi på att bygga upp denna lansering, så även om vi förstår att en IT-krasch inte är med mening så är det tråkigt och frustrerande när en massa kunder hör av sig och är besvikna.

Den förklaring han fått från Systembolaget var att det var en stor IT-störning.

– De vi pratat med på Systembolaget har varit välvilliga och hjälpsamma, så poängen är ju inte att Systembolaget är dumma. Men det är förstås väldigt olyckligt när den enda säljkanalen inte fungerar när vi lanserar en ny flaggskeppsprodukt.

Enligt Systembolaget gällde problemen bara artiklar i beställningssortimentet som skulle lanseras igår.

– Det var 17 produkter och berodde på dataladdningsproblem under natten. Problemet var löst vid 15-tiden, säger Systembolagets presstjänst.

Någon mer detaljerad förklaring till haveriet kan de inte lämna.

– Men vi vill alltid att det ska fungera som det ska.