Skattekritiskt Slösöl sålde slut på lanseringsdagen

Nyhet

Benchwarmers Brewing Co har släppt ett öl ihop med Slöseriombudsmannen. Målet är att väcka debatt om hur våra skattepengar används.

Ett öl med ett budskap – det är vad Helsingborgsbryggeriet Benchwarmers och Slöseriombudsmannen Philip Syrén har tagit fram. Slösöl heter lagern som är tänkt att rikta strålkastaren mot Sveriges höga alkoholskatter och vad skattepengarna går till.

Lanseringen sammanföll med Skattebetalarnas Förenings årsstämma den 22 maj och intresset blev stort direkt. Allt sålde slut på Systembolagets webbplats redan under torsdagen.

På burken står det att ölet är en ”överskattad lager” och priset, strax under 28 kronor, är en del av idén med lansering. Runt hälften av den summan går nämligen till olika skatter och avgifter, något som också tydligt framgår av etiketten. Där står det: ”Skattepengar går till mycket konstigt. Varje gång du dricker en Slösöl går ca 14 kronor till statskassan – och därifrån till kommunpoesi, räkodlingar, klonade granar, rosa enhörningar eller i bästa fall typ sjukvård.”

Det var när Magnus Svensson på Benchwarmers Brewing Co tog kontakt med Philip Syrén som idén till ett gemensamt ölprojekt tog form. Philip Syrén har rollen som Slöseriombudsman hos Skattebetalarnas Förening – en organisation med rötter i näringslivet som granskar hur skattepengar används och lyfter fram exempel på slöseri i offentlig sektor.

– Den politiskt obundna Slöseriombudsmannen gör ett viktigt arbete i att lyfta fram en massa märkligt skatteslöseri på ett humoristiskt vis, något vi gärna vill bidra till. Dessutom är han vansinnigt trevlig, säger Magnus Svensson på Benchwarmers.

Resultatet blev en ljus lager – en stil som redan finns i bryggeriets repertoar och som nu används i ett nytt sammanhang.

– Ölen är en härlig lager bryggd med pilsnermalt och lite saaz- och hersbruckerhumle i koket, säger Magnus Svensson.

Att använda öl för att förmedla bryggeriets värderingar eller göra samhällskommentarer är inget nytt. Ofta sker det genom fyndiga ölnamn, grafiska uttryck på etiketten eller stöd till lokala initiativ. Men i fallet med Slösöl är det samhällskritiska budskapet ovanligt uttalat – det genomsyrar hela syftet med projektet, texterna och bilderna på burken samt ölets prissättning. Trots det vill Magnus Svensson inte kalla det politiskt.

Är du inte orolig att du stöter bort vissa kunder genom att låta bryggeriet så tydligt ta ställning i en politisk fråga?
– Vi blandar aldrig politik och öl. Slöseriombudsmannen är politiskt obunden och arbetar för Skattebetalarnas Förening. Skatteslöseri borde engagera alla skattebetalare, oavsett politisk färg.


Ps. Beernews är beroende av starka supporters. För 35 kronor i månaden kan du bli Beernews Patron – då får du exklusiv tillgång till podden Beernews Deluxe plus tävlingar och annat kul. Gå med HÄR