Satsning på stålfat och egen distribution

Petri Karhukorpi på Coppersmith’s säger att investeringen i stålfat kommer att betala sig väldigt snabbt.

Med en restaurangförsäljning som växer kraftigt tar nu Coppersmith’s i Västerås steget fullt ut och går över till stålfat och egen distribution.

Det är ett antal hundra stålfat som köpts in i ett par omgångar och efter årsskiftet ska de ersätta stora mängder keykegs i plast.

– Vi växer kraftigt på restaurangmarknaden i Västmanland och då är det motiverat med stålfat. Det är massor av fördelar med dem, säger Petri Karhukorpi på Coppersmith’s.

– Det finns många aspekter på det, de viktigaste är kvalitet och ekonomi. Sen är det mycket bättre för miljön. De håller hur länge som helst. Jag har ofta tänkt på hur mycket luft som transporteras med keykegs, det går inte in många i en lastbil.

Coppersmith’s har köpt in många hundra stålfat för att ersätta keykegs. Foto: Coppersmith’s

Med stålfat slipper han ljusinsläpp och kolsyreutsläpp.

– Det är mycket bättre ur hållbarhetssynvinkel för ölen. Stål är stål, det är som tankar, det händer inte så mycket med öl om det förvaras kallt.

Det enda som hindrar Coppersmith’s nu är att fatdisken inte har anlänt än. Men när den kommer i januari är det dags. Parallellt har bryggeriet även investerat i en egen lastbil och kommer att ta över en del av sin egen distribution.

– Vi kommer att leverera själva mellan Uppsala och Arboga. Det blir plus minus noll vad gäller transporter till Systembolaget, men det är bättre för restauranger och i slutänden kommer vi att spara pengar med en egen lastbil.

Det är restaurangförsäljning som ökar för Coppersmith’s. Försäljningen till Systembolaget håller sig ganska konstant.

– Restauranger och dagligvaruhandeln är nästan störst nu, kanske 50/50. Rocklunda är en stor kund och att vi fått Rocklunda har gjort att andra restauranger blir intresserade. Det är en fantastisk marknadsföring för oss.

– Sen tickar Systembolaget på, vi har haft några offertvinster, bland annat vår steam beer, som kommer in i det  fasta sortimentet. Så jag räknar med att Systembolagsförsäljningen blir den samma. Det som ökar är det alkoholfria och restaurangsida. Men det är också min målsättning, vi har hållit på så många år nu och har hittat vår identitet och vet vad vi vill. Export är helt ointressant, vi vill vara starka lokalt.