Satsning på alkoholfri öl gick hem i Uppsala

Maarten Vanwildemeersch med Uppsala Brygghus alkoholfria öl. Foto: Privatbild

Redan när Uppsala Brygghus drog igång 2017 fanns det planer på alkoholfri öl. Sen dröjde det innan recepten satt, men i dag står det alkoholfria för 25 procent av produktionen.

Alkoholfri öl är en svår konst som inte alla bryggerier ger sig på. Men på Uppsala Brygghus rådde aldrig nån tvekan hos Maarten Vanwildemeersch och Stefan Öström.

– Det var en medveten satsning och en tanke som funnits sen 2017. Sen tog det två år till innan vi lyckades brygga en öl som vi var tillräckligt nöjda med, säger Maarten.

– Det är en utmaning att ta fram recept och det tog betydligt längre tid än för andra öl. Vi hade det tydliga målet att göra det bästa alkoholfria ölet i världen.

Om de lyckats med de sistnämnda vill han inte säga, mer än att de tycker det själva. Och klart är att det är många som uppskattar de två alkoholfria öl som tagits fram.

Runt 25 procent av all öl som bryggs i år på Uppsala Brygghus är alkoholfri. En imponerande siffra som i reda tal betyder 50000 liter av 200000 totalt.

Stefan och Maarten nämner de lokala Ica-butikerna i Uppsala som en viktig faktor för den alkoholfria framgången. De säljer både bryggeriets egna och Ica-brandade öl dit. Men även Systembolaget är en kanal.

– Nu har vi lyckats komma in med Sleigh Ride, i julsortimentet. Den ska ut till 250 butiker och vi håller på att skeppa den nu, säger Stefan.

– Det underlättar, sen har vi några fat på Ölstudion i Göteborg, så där säljer de våra alkoholfria öl på Growlers. Vi har sålt sex fat dit de senaste månaderna.

Sleigh Ride är en dunkel. Deras andra alkofria öl, Road Trip, är en pale ale och den ska de börja leverera till Lidls butiker nästa vecka.

– Det är en klart positiv trend just nu, och mest av allt för alkoholfritt, säger Stefan.

Framöver ska det komma fler alkoholfria öl, berättar de.

– En pilsner ligger närmast till hands, sen kanske nåt annat. Vi får provbrygga och se, vissa stilar passar bättre än andra, men det är också en fråga om vad marknaden efterfrågar, säger Maarten.