Så var ölåret 2019 – här är alla bilderna

Ölåret 2019

Bild 1 av 34

JANAURI. Jonas Gustavsson och Nikola Sarcevic startade det gemensamma varumärket Wizard, som snabbt blev ett av Sveriges mest uppskattade.

Ölåret 2019 är avklarat. Det blev på många sätt ett fantastiskt år, men det bjöds också på en del allvar. Vi har valt ut bilderna som ska spegla ölåret.

2019 var ett år då många njöt av öl på barer och festivaler. Det var ett år då svenskt öl syntes ännu mer utomlands och många lyckades med att öka sin produktion.

Men det var också ett år när vi fick färre nya bryggerier än tidigare och på det politiska planet var det en hel del kamp.

Många vill se gårdsförsäljning, differentierad alkoholskatt blev en het fråga och provsmakning av öl ute på bryggerierna blev en fråga som engagerade hela Öl-Sverige.

Systembolaget är alltid något som engagerar och när Beernews berättade om kommande öl för 6,90 kronor tog det rejäl fart i både Sverige och Norge.

Här ovan ser du bilder från ölåret 2019, och är har vi fokuserat mest på det positiva. Njut av året som gick en stund, sedan tar vi tag i ölåret 2020.