Så startade succén med GBG Beer Week

Fredrik Berggren och Petur Olafsson är redo för den femte upplagan av GBG Beer Week. Foto: Ronny Karlsson.

Idén dök upp under ett besök i Denver. Nu startar snart GBG Beer Week för femte året och initiativtagarna Fredrik Berggren och Petur Olafsson är mycket nöjda med utvecklingen.

GBG Beer Week känns som en ölvecka som funnits med oss länge. Men som med det mesta i den moderna ölbranschen har det hänt mycket på kort tid och det var 2015 som den första ölveckan genomfördes.

– Det var under ett besök i Denver på Great American Beer Festival som vi fick den första tanken. Vi satt och bläddrade i en tidning och såg en massa ölevent, säger Fredrik Berggren.

De lät tankarna sjunka in men såg framför sig något som till slut blev GBG Beer Week.

– Vi letade upp personerna bakom den största ölhändelsen som är En Öl- & Whiskymässa och sade att vi ville samarbeta, säger Petur Olafsson.

Kort uppstartsfas

Ett informationsmöte hölls dessutom med de lokala bryggarna och pubägarna och där var bland annat Mikael Engström på Dugges på drivande för att projektet skulle bli verklighet. När sedan Stanley Wong och de övriga bakom ölmässan var positiva var det bara att köra i gång.

– Vi startade bara två månader innan det var dags men fick ändå i hop runt 60 events under det första året, minns Olafsson.

Sedan dess har det hänt mycket med ölveckan i Göteborg. Ganska snabbt nådde man över 100 evenemang under veckan, och där förväntar man sig inte någon enorm ökning. Däremot tar pubar, bryggerier och barer ut svängarna allt mer för att ha unika evenemang som lockar folk.

– Teoretiskt skulle vi kunna ha betydligt fler evenemang, men vi kan inte hantera mycket mer än det vi gör nu. Dessutom är frågan hur många olika saker som göteborgarna orkar med att gå på, säger Olafsson.

Fredrik Berggren och Petur Olafsson hoppas på fler utländska bryggerier och besökare i framtiden.

Ett jobb som påbörjats är att locka hit ölintresserade från andra städer och länder. I Stockholm har Berggren och Olafsson varit med på flera event och tidigare i våras tillbringade man en helg i Oslo. Allt med fokus på att sprida information om GBG Beer Week.

– Vi behöver visa att vi kan locka nya ölkonsumenter och även attrahera bryggerier från andra orter. Vi har fokus nu på att få hit nordiska gäster och nordiska bryggerier, säger Berggren.

Det internationella visar sig bland annat med besök av ett ryskt bryggeri och dessutom blir det isländsk mjöd på ett av evenemangen.

Många engagerade

Men givetvis är fokus på Göteborg och de pubar och bryggerier som verkar i staden.

– Ett gäng var med redan från start och de mest engagerade gör massor med saker varje år. Bland de nya aktörerna finns det en hel del som vill engagera sig, men också några som tycker att det är för hård konkurrens under veckan, säger Olafsson.

Nytt för i år är att man gör en tidning som ska tryckas i 10 000 exemplar och spridas på pubar och barer. Där hoppas man också nå nya ölintresserade.

Här hittar du hemsidan där alla evenemangen listas, och det lär bli fler under de dagar som återstår fram till starten 4 april. Men frågan är hur många av ställen som de båda initiativtagarna hinner besöka.

– Inte massor, det är alltid så mycket annat. Men vi hoppas hinna med fler i år, säger Berggren.

ANNONS

ANNONS

Dela artikeln Så startade succén med GBG Beer Week

Visa kommentarer