Profilen säljer – trött på nya ölstilar

Jason Yester är minst sagt trött på NEIPA. Foto: Trinity Brewing Company

Ölprofilen Jason Yester säljer sitt bryggeri i Colorado. Anledningen? Han är trött på New England-IPA och andra moderna ölstilar.

Yester började i ölbranschen redan som 18-åring och har utbildat sig längs vägen. 2008 öppnade han Triinity Brewing Company och där var det till största delen fokus på europeiska ölstilar.

Genom åren har Yester blivit känd för sin kunnighet, men också för sin frispråkighet i sociala media. Där har man flera gånger hamnat i dispyter med människor och visat tydligt att han har väldigt svårt för New England-IPA och andra nya ölstilar.

När han nu säljer sitt bryggeri beror det till stor del på att han tröttnat på den bransch som han tillhört i så många år.

– Jag tror att amerikanskt öl har nått sin höjdpunkt. Jag tror inte det blir bättre och det har varit tufft för mig att se hur det blivit sämre de senaste två åren. Craft beer var verkligen en speciell rörelse. Men när hazy-IPA blev en grej förändrades allt, och det var inte i en riktning som inspirerar mig, säger Jason Yester till sajten Westword.

Efter 24 år känner han att han inte längre passar in i branschen. Han utesluter inte att han gör en ny satsning längre fram, men då blir det bara i liten skala.

Yesters frustration i sociala media på senare år sammanfattas ganska tydligt i det här inlägget, som han skrev 2018 angående hazy-IPA:

I think I will make three beers called Puree Party, Soulless and Cheap Trick. Fuck this shit, it’s literally destroying everything I spent the last twenty years working for. Fuck lactose, fuck identical recipe new purple label hazies, and fuck primary colors. Fuck anyone who supports that shit.”