Premiär för ölet som ska ut på äventyr

Bildspel

Bild 1 av 5

Marc Rothausen, Peter Lausten-Thomsen, Peter Holmqvist och Nina Rothausen skålade med det nya ölet.

Det här är ölet som ska ut på stora äventyr. Under söndagen var det premiär för GBG Blå på Jerntorgets Brygghus.

Det är Göteborgs Nya Bryggeri som tagit fram det nya lagerölet, och det hela sker i ett samarbete med ostindiefararen Götheborg.

– Vi har ett sponsoravtal. Båten är en stor pr-symbol för Göteborg och när den ska ut på resa senare i år är vi gärna med, säger Marc Rothausen.

Ölet GBG Blå hade sin premiär på Jerntorgets Brygghus under söndagen och evenemanget var en del av GBG Beer Week. Ölet kommer att släppas på Systembolaget inom kort, men ska spridas i världen med hjälp av den stora ostindiefararen.

– Under resan kommer de att ha evenemang i lika hamnar runt om i världen. Det blir spännande för oss att finnas med där, säger Rothausen.

Ostindiefaren Götheborg byggdes på varvet Terra Nova i Stockholm och sjösattes 1738. Under den tredje Kinaresan hände en hel del saker men båten tog sig nästan hela vägen hem. Men efter två och ett halvt års resa gick båten på grund bara 900 meter från Nya Elfsborgs fästning 1745

En del av lasten kunde räddas men därefter sjönk båten.

Ett gäng entusiaster drog sedan i gång ett jätteprojekt med att återskapa båten och i oktober 2005 gav sig den nya Götheborg ut på sin jungfruresa till Kina. Sedan dess har det blivit ett antal seglingar och över en miljon människor har varit ombord på båten.

Under 2020 är det dags för nästa resa, och då har man också med lokalt öl från hemstaden.