PangPang drivs med kärlek till hantverket

Bildspel

Bild 4 av 4

De berömda tatuerade fingrarna har blivit fotograferade några gånger genom åren.

 

Han tillhör veteranerna på Stockholms ölscen, men jobbet är lika roligt som när han började satsa. Hantverket är det som driver Fredrik Tunedal och hans PangPang Brewery.

Det var 2010 som PangPang Brewery såg dagens ljus i Hökarängen söder om Stockholm. Fredrik Tunedal hade en dröm som till slut skulle bli verklighet.

– En stammis på en krog där jag jobbade tyckte att jag bara pratade. Han tröttnade och sade till mig ”pang pang, just do it”, berättar han.

Vid uppstarten var Tunedal 25 år gammal. Han hade satsat de 48 000 kronor han hade i sparpengar och det gav inte något färdigt högklassigt bryggeri.

– Jag har en massa ideer och jag fick bygga en hel del på mitt eget sätt. Sedan starten har vi uppgraderat men vi har hela tiden vuxit organiskt.

Faktiskt är det så att PangPang är Stockholm äldsta nu verksamma bryggeri. Under åren som han hållit på har det hänt en hel del.

– Jag vill att det ska bli fler bryggerier, men risken är att det kommer att bli färre. Det kanske har gått för snabbt för att det ska vara bra. Att brygga öl är skitkul, men också asjobbigt och ganska svårt, säger Tunedal.

Fick lära kunder

Han uppskattar ändå att det dykt upp kollegor och konkurrenter och på senare år har kunskapen om hantverksöl ökat rejält.

– Det är bra med en mångfald, det krävs många olika bryggerier för att det ska komma fram nya smaker. Jag var ensam i början och fick förklara för kunder vad det var jag gjorde. Det är ganska många i restaurangbranschen som fått sin första riktiga ölupplevelse genom mig.

Det råder ingen tvekan om att hantverket är viktigt för Fredrik Tunedal. Han gör heller ingen hemlighet av att han tycker att man ska brygga sitt eget öl.

– Det har blivit mer business där man låter andra producera. På så sätt har hantverksölet gått emot sig självt. Det blir knasigt och finns en risk att till slut bryggs all öl på ett och samma ställe. Jag har respekt för de som tjänar pengar på att brygga hos andra, men så jobbar inte vi.

PangPang ligger på en årsproduktion på cirka 75000 liter öl per år. Några större expansionsplaner finns inte.

– Jag vill inte öppna någon bar, jag är bryggare och det är vad jag vill göra. Bryggeriet är ingen penningmaskin, det finns massor med andra jobb man kan välja om man vill bli rik.

Bryggeriet går ändå tillräckligt bra för att satsa vidare och det finns andra värden än pengar i livet.

– Man matar sin fåfänga när man åker någonstans och kan köpa sitt eget öl där. Men i grunden är min dröm att vara en del av den lokala marknaden. Den är viktigast även om vi säljer på andra håll också och exporterar en del.

Många idéer

Just samarbetet med olika restauranger är viktigt, både vad gäller intäkter och att vara en del av den lokala marknaden. Bara åtta procent av produktionen säljs på Systembolaget.

Tunedal har runt tio olika öl som bryggs återkommande, men totalt har det bryggts mellan 50 och 60 olika öl genom åren.

– Det är häftigt både att ta fram en helt ny öl och at jobba med att göra samma öl konsekvent och likadant varje gång.

Bryggprocessen och hantverket återkommer vi till ett antal gånger under intervjun. Från att ha varit en nykomling på en omogen bransch tillhör Fredrik Tunedal nu veteranerna på ölscenen i Stockholm. Och han lär satsa vidare ett bra tag till.

– Jag har nog 50-60 ölidéer i huvudet som jag skulle vilja göra, säger han.