Pandemin bra och dålig för onlinebutik

Emad Moore på Ales & Brews. Foto: Privatbild

Det har varit ett hyfsat år för den svenska onlinebutiken Ales & Brews, där har man sett att försäljningen har ökat när folk stannat hemma.

För tre år sedan startade den svenska onlinebutiken Ales & Brews och har sedan dess etablerat sig på marknaden. Att det förra året kom en pandemi har inte påverkat affärerna negativt, men det har funnits andra problem.

– Pandemin har generellt dragit upp branschen, men det har varit svårare med transporterna. Framför allt i hamnarna har det varit svårt att få in grejorna för att de har gått ner i kapacitet, säger Emad Moore på Ales & Brews.

– Väldigt mycket som vi importerar från USA påverkas av det och vi har inte kunnat få in lika stora mängder som tidigare, och en del öl har blivit mer försenat än man velat på grund av hamnarna.

Och just amerikansk öl står för en stor del av Ales & Brews försäljning. Svenska öl är inte så intressanta.

– Svensk öl är mindre än tio procent för oss. Vi kan aldrig hålla samma priser som Systembolaget. Vi betalar dubbel skatt, både i Sverige och i Danmark, säger Emad.

– Det som vi satsar på är bryggerier som Apex och Stigbergets, men marknaden mättas snabbt av Systembolaget. Det som vi tar in säljer vi till utlandet.

Priset på öl hos Ales & Brews är betydligt högre än de priser Systembolaget kan hålla. Och det har inte blivit billigare det sista året.

– Min känsla är att pandemin har bidragit till att priserna har ökat, transportkostnaderna har dragit iväg för väldigt många.

Ales & Brews har lyckats bra på de få år de funnits på marknaden. I dag har man ett rullande sortiment på 600-800 olika öl. Ungefär hälften är från USA.

– Kurvan har gått upp ständigt och för mig är det kul att vi har börjat sälja ute i Europa och inte bara i Sverige. Idag säljer vi till 13 olika länder.