Ölreklam skrämmer bort kvinnor från öl

Kvinnor väljer bort öl bland annat för att reklamen är riktad mot män. Ann-Sofie Johansson, Elin Olsson och Camilla Egvärn besökte Malmö Öl o Whiskyfestival tidigare i år och har inte valt bort öl. Foto: Peter Lindh.

Ölreklam som är riktad mot män. Det är en av de stora anledningarna till att inte fler kvinnor dricker öl. Det visar en ny stor brittisk undersökning.

Det är mest män som dricker öl. Jodå, även om det blivit fler kvinnor som gillar öl så är det männen som dricker klart mest öl. En brittisk undersökning visar att 17 procent av kvinnorna dricker öl minst en gång i veckan, och samma siffran bland män är 53 procent.

Undersökningen The Gender Pint Gap har tagit reda på varför kvinnor inte gillar öl i samma utsträckning som män.

Den vanligaste anledningen till att kvinnor väljer bort öl är att ölreklamen anses vara riktad mot män.

– Det har hänt en hel del under de tio senaste åren, men ölindustrin riktar sig inte tillräckligt tydligt mot kvinnor och kvinnor känner att öl är något manligt, säger sommellieren Annabel Smith i en kommentar till sajten Morning Advertiser.

En annan vanlig anledning till att kvinnor inte väljer att dricka öl, är en rädsla för att bli dömd av andra öldrickare.

ANNONS

ANNONS

Dela artikeln Ölreklam skrämmer bort kvinnor från öl

mm

Ronny Karlsson

Gillar de flesta ölstilar, men väljer allra helst en imperial stout.

Visa kommentarer