Ölen tog slut på nya festivalen i Malmö

Arrangörerna hade räknat med 1000 besökare, men det kom dubbelt så många till premiären för Matverkstaden Beer Fest. Foto: Foto: Daniel Martinez

I helgen var det premiär för en ny festival i Malmö. Förväntade 1000 besökare blev 2000 och ölen tog slut.

När Matverkstaden i de gamla lokstallarna i Kirseberg i Malmö tillsammans med Erik Frithiof på Hyllie Bryggeri drog igång den nya festivalen kom det betydligt fler besökare än arrangörerna räknat med.

Ölen tog slut timmar innan festen gjorde det, så de två lokala bryggerierna fick åka och hämta mer, medan de tillresta fick hänga på andra sidan baren och njuta av ölen i stället för att servera den.

Två lokala bryggerier fanns på plats, resten kom från resten av Sverige och andra länder. Foto: Daniel Martinez

Erik berättar att man avsiktligt valt att gå utanför Skåne i urvalet av bryggerier.

– Vi ville ha bra bryggerier och inte bara lokala, så utöver Hyllie tog vi bara in Sibbarps. Sen kom tio från resten av Sverige, Danmark, Litauen och England, berättar han.

Han själv, som är en av eldsjälarna bakom Great Swedish Beer Festival, är ganska van vid den här typen av arrangemang, men för Matverkstaden var det ett nytt koncept.

– De var supernöjda, vi gjorde bra kassa, så de ville göra det igen, säger Erik, som även bekräftar att evenemanget kommer tillbaka.

– Det är ett fantastiskt ställe. En gammal tågverkstad där de tagit in en massa food trucks, sen var det superväder och de hade öppnat trädgården med.

Sibbarps var tillsammans med Hyllie de enda lokala bryggerierna. Foto: Daniel Martinez